KOMENTÁŘE LN
Na pražském židovském městě bude 10. listopadu živo. Přijdou neonacisti, Židé, anarchisti, možná i skauti a sokolové. Rabín Sidon se bude modlit, sociální demokraté udělají hada, Vlasta Tlustý přijede na harleji, venkovští lidovci v autobusech. Věc, která je svou podstatou velice vážná, směřuje k výjevu z nějaké komedie Zdeňka Trošky.
Jak se to seběhlo? Jedna z lekcí holokaustu, která změnila mentalitu Židů, spočívá v tom, že vůči hrozbám už nehodlají nikdy být pasivní, že už nikdy nesmějí záviset na dobré vůli druhých. Takže jestliže soud může nevnímat, co to znamená, když někdo s antisemitskou pověstí svolá na výročí křišťálové noci průvod do míst, z nichž Hitler hodlal zřídit skanzen vymýceného židovstva, někteří Židé mají pochopitelný pocit, že oni si tento luxus dovolit nemohou. A jednají.
To, že k věci zaujme stanovisko vrcholný politik, jako v tomto případě prezident, je správné a žádoucí. Problém je, že kauza, o níž tu jde, je tak moc správná, že se teď najednou všichni starají, aby u ní nechyběli. Jenže vtip je v tom, být první; napodobovatelé se musí uchylovat k silnějším efektům, a to je v tomto případě obtížné. Těžko někdo nabídne víc než hradbu z vlastních těl a politici sotva mohou jít dál než prezident, který „apeloval na všechny odpovědné orgány, aby nedopustily konání“ pochodu. Tím odpovědným orgánem na tahu je totiž soud, a na ten si politici došlápnout nemůžou - pokud se ovšem nechtějí ocitnout s Klausem na jedné lodi v jeho kritice „soudcokracie“.
Magistrát už dvakrát svolavateli Erikovi Sedláčkovi pochod židovským městem zamítl: poprvé se schoval za „technické důvody“, podruhé otevřeně pojmenoval jeho cíl. Městský soud zrušil zákazy jeden jako druhý. Možná to jinak nejde - k tomu řekne víc až rozhodnutí nejvyššího správního soudu, kterého se ovšem do doby demonstrace nedočkáme. Zbývá tedy strategie, kterou policie již zná - pochod rozpustit bezprostředně po zahájení. Pak můžeme uvažovat o tom, zda by náš právní řád neměl umožňovat preventivní zákaz shromáždění, jež je aktem nenávisti, anebo zda zůstat u policejní strategie. To, zda neonacistický pochod vadí lidem, je koneckonců důležitější než to, zda vadí soudu.
Čtěte „Pochodu...“ na str. 1