Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Zaujme vzhled a motor

Česko

REDAKČNÍ TEST

Peugeot 308 dostal výrazný vzhled a nové motory. Stačí to však k úspěchu?

Při testu Peugeotu 308 jsem si uvědomil, že rozpoznat jednoho nového peugeota od druhého je stále těžší. Když totiž postavíte vedle sebe modely 207 a 308, tak rozdíly mezi nimi musíte hledat opravdu pozorným okem. Po chvíli oba vozy samozřejmě jasně odlišíte, nicméně neznalému člověka se to podařit nemusí. Možná je to záměr automobilky, aby všechny její vozy vypadaly stejně, nebo se s obrovským otvorem na přídi a daleko do kapoty protaženými světlomety nedá nic jiného dělat. Nevím.

V každém případě je zde Peugeot 308. Automobilka u něj používá přívlastek nový, ale v této souvislosti je potřeba uvést, že typ 308 je postaven na podvozku svého předchůdce (modelu 307). Má proto například zadní nápravu s vlečnými rameny a torzní příčkou, která je v daném segmentu stále méně častá. A to kvůli určitým omezením z hlediska jízdních vlastností (naopak předností je konstrukční i prostorová nenáročnost). Peugeot dodává model 308 s tří- a testovanou pětidveřovou karoserií. Na ženevském autosalonu mělo premiéru také kombi daného modelu, které dokonce dokáže nabídnout až sedm míst. Pětidveřová verze potěšila nabídkou vnitřního prostoru do všech stran. O něco vyšší stavba karoserie, než bývá obvyklé, přinesla pocit značné vzdušnosti a atmosféru uvnitř vozu až překvapivě odlehčovala. Místa je dost ale také v příčném a podélném směru jak pro cestující vpředu, tak na zadních sedadlech. Také zavazadlový prostor je s objemem 442 velkorysý – jeho největším omezením je vyšší nakládací hrana, která je daní za líbivý design zadní části.

Pobyt uvnitř Peugeotu 308 je příjemný nejen kvůli prostornosti, ale také díky pohodlným sedadlům, která vhodně podpírají tělo. Nutno říci, že příjemnou atmosféru uvnitř vytvářela také vkusně provedená přístrojová deska s dospěle působícími přístroji a praktickou trojicí kulatých výdechů ve střední části středového panelu.

308 v pohybu Automobil ale není obývací pokoj, a tak se s verzí vybavenou zážehovým čtyřválcem 1,6 litru vydejme na silnice. Okamžitě je jasné, že Peugeot svoji 308 ladil především komfortně. Automobil se proto více naklání, ale také vcelku účinně pohlcuje nerovnosti silnice. Jen některé nárazy se dovnitř přenášejí více, než by člověk čekal.

Stejně jako u většiny jiných peugeotů také v tomto případě je jasně patrná snaha konstruktérů, aby ovládání vozu učinili pro řidiče co možná nejsnadnějším. Z tohoto důvodu je chod pedálů, ale také řízení nebo řazení velmi lehké. Tato vlastnost je vcelku milá při pomalých jízdách ulicemi měst, avšak jakmile vyjedete na volnější silnice a rychlost trochu vzroste, působil díky tomu i testovaný vůz sice jistě, ale poněkud odtažitě. Na druhou stranu právě v tom je jeho největší přednost, protože podobný projev nabízí v dané třídě snad pouze francouzská konkurence v podobě Citroënu C4 a Renaultu Mégane.

Skutečným překvapením testovaného vozu byl použitý motor. Čtyřválec s objem 1,6 litru potěšil velmi vyváženými vlastnostmi. Nabízel totiž dobrou dynamiku i solidní pružnost. Potěšil také plynulostí svého zátahu, kultivovaným projevem a celkově nízkou hlučností. O týden později jsem měl možnost svezení s modelem 308 vybaveným stejně objemným turbodieselem 1,6 litru a musím říci, že právě benzinový motor dodával tomuto vozu úplně jiný, mnohem živější a přitom komfortnější charakter. Jen doplním, že zážehová verze 1,6 litru během celého testu spotřebovala 8,5 litru paliva na 100 km/h.

Podmanivé vlastnosti motoru jsou dány jeho moderní konstrukcí. Motor totiž postrádá klasickou škrtící klapku a jeho výkon je regulován plynulou změnou zdvihu sacích ventilů. Jestli vám to něco připomíná, potom máte pravdu – jedná se o motor, který Peugeotu v rámci spolupráce dodalo MINI, nebo lépe řečeno BMW.

Ach, ta cena!

Model 308 je novinkou v nabídce Peugeotu, a zřejmě proto na něj v současnosti nejsou žádné cenově zvýhodňující akce. Díky tomu se ceníkové ceny zdají v porovnání s konkurencí, nabízenými vlastnostmi a obsaženou výbavou poměrně vysoké. Lze proto očekávat, že Peugeot v následujících měsících připraví pro podpoření tohoto modelu nějakou formu zvýhodnění.

Peugeot 308 1,6 VTi

Koncepce:pětidveřový pětimístný

hatchback s motorem vpředu

napříč a pohonem předních kol,

rozměry 4276×1815×1430 mm,

rozvor 2608 mm, provozní

hmotnost 1362 kg, zavazadlový

prostor 442–R1398 l

Motor zážehový čtyřválec 1598 cm3

Výkon 88 kW (120 k)/6000 min-1

Toč. moment 160 N.m/4250 min-1

Převodovka 5M

Zrychlení 0-100 km/h 10,8 s

Největší rychlost 195 km/h

Komb. spotřeba 6,7 l/100 km

Cena 482 900 Kč

Klady: vnitřní prostornost,

vlastnosti motoru, sedadla,

nabízený komfort, kvalita

materiálů použitých v interiéru

Zápory: vysoká cena, necitlivé

ovládání vozu, průměrné jízdní

vlastnosti, vysoko umístěná spodní

hrana zav. prostoru

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!