Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Zdroj 2,5 miliard? Zatím neznámý

Česko

Šrotovné v Česku - Sociální demokraté ho chtějí spustit letos v září či v říjnu

Přes mnohá zpochybnění šrotovného trvá ČSSD na svém. Není ale jasné, kde stát vezme plánovaných 2,5 miliardy korun.

PRAHA Státní příspěvek na nákup nového automobilu, takzvané šrotovné, je v Česku na spadnutí. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) se zavázalo do poloviny dubna připravit návrh mechanismu, podle kterého bude šrotovné v Česku fungovat. Tímto návrhem by se pak poslanci měli zabývat na své dubnové a květnové schůzi. Podle stínového ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana by šrotovné mělo začít fungovat letos v září, případně v říjnu.

„Pravděpodobná účinnost šrotovného by mohla být od 1. září, možná od počátku října. Já bych preferoval už září. To je každopádně dostatečná doba, aby se na to mohli všichni připravit a nedocházelo k žádným zbytečným nervozitám,“ vysvětlil Urban.

České šrotovné by mělo činit 30 tisíc korun a mělo by se vztahovat na auta, jejichž cena včetně DPH nepřesáhne půl milionu korun. Současně je podmínkou, aby likvidované vozidlo bylo staré minimálně deset let a žadatel jej musí vlastnit alespoň dva roky.

„Hlavní parametry šrotovací prémie již byly dojednány. Termín zahájení programu určí vláda svým nařízením. Už příští týden se zástupci MPO sejdou s expertní skupinou pro automobilový průmysl a posoudí, který model šrotovného bude pro Česko nejlepší,“ řekl Tomáš Bartovský, mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu. „Když jsme dělali dohodu o stimulačním protikrizovém balíčku, jehož součástí je šrotovné, tak jsme si řekli, že nebudeme hledat nějakou třetí cestu českého šrotovného, a využijeme německý nebo slovenský model. S větší pravděpodobností ten německý,“ doplnil Urban. 2,5 miliardy korun ze státní kasy na šrotovné Na šrotovné je v plánu vydat ze státní kasy zhruba 2,5 miliardy korun. Při částce 30 tisíc korun na jedno auto tak šrotovné pokryje nákup 83 333 nových vozidel. S ohledem na to, že v Česku je registrováno více než dva miliony aut starších deseti let, je otázkou, zda se i u nás neobjeví „šrotomanie“, kterou zažívali na Slovensku.

Kolem šrotovného se ale ve vzduchu vznáší mnoho otazníků. Především ještě není jasné, kde stát vezme oněch 2,5 miliardy korun. Podle návrhu ČSSD má být šrotovné vypláceno ze Státního fondu životního prostředí, který slouží k financování ekologických projektů. To by ovšem znamenalo likvidaci tohoto fondu.

Výhrady ke šrotovnému mají i ekonomové. „Když zavede šrotovné německá, francouzská nebo italská vláda, podporuje tím alespoň domácí akcionáře. Když zavede šrotovné česká vláda, bude tím podporovat zahraniční akcionáře z peněz českých daňových poplatníků,“ řekl Pavel Kohout, člen NERVu a ředitel pro strategii společnosti Partners.

***

Příspěvek na nové auto v ČR

Státní příspěvek na nákup nového automobilu, takzvané šrotovné, by v Česku mohl být zaveden již v září či v říjnu letošního roku.

* Výše šrotovného by měla být 30 tisíc korun na pořízení automobilu v ceně do 500 tisíc korun (včetně DPH).

* Původní majitel musí zároveň odevzdat k ekologické likvidaci auto starší deseti let. Vůz musí vlastnit minimálně 2 roky.

* Stát tato podpora přijde na 2,5 miliardy korun.

Jak je to u sousedů

* V Německu je šrotovné 2500 eur (cca 66 250 korun).

* Na Slovensku v druhé vlně šrotovného dostávají motoristé od státu 1000 eur (cca 25 600 korun), pokud jim stejnou slevu poskytnou i prodejci. V první vlně dosahoval příspěvek od státu až 1500 eur.

* V Rakousku je šrotovné 750 eur (19 875 korun), sleva od prodejce musí být totožná.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč