Lidovky.cz: Jak vnímáte novelu zákona o pozemních komunikacích, která počítá se zvýšením rychlosti na vybraných dálničních úsecích na 150 km/h? Mnozí její kritici ji označili za hloupost...
Je to spíš tlak pár jedinců, kteří chtějí jezdit rychleji. Vnímám to jako jejich snahu uzákonit to, aby mohli jezdit rychleji ve svých rychlých autech.
Zeman vetuje 150 km/h na dálnici. Poslance má za nezodpovědné |
Lidovky.cz: Jsou naše silnice vůbec stavěné na takovou rychlost?
Podle státních norem na to nejsou stavěné, takže není možné ani uvažovat o tom, že by to bylo možné za dobrého počasí nebo za nějaké konstelace hvězd jezdit na našich komunikacích rychlostí 150 km/h. I v Německu už omezují rychlost na některých úsecích. V současné době už se s takovou rychlostí nesetkáte skoro nikde, trend je spíše v omezování rychlosti.
Lidovky.cz: Podle poslance Ivana Adamce (ODS), který změnu navrhl, by zvýšení rychlosti bylo možné jen za příznivých technických a stavebních podmínek. Podle Vás to ale vůbec nepřipadá v úvahu. Proč?
Není možné zaručit, že dané vozidlo, které pojede při optimálních podmínkách takovou rychlostí, bude řídit bezpečně někdo zkušený, že se řidič bude plně věnovat řízení a že bude mít to auto v té nejlepší formě.
Lidovky.cz: Prakticky se ale 150 km/h na našich dálnicích jezdí...
Jestli tě někdo bere takhle, tak tím pádem bude jezdit 170 nebo 180 km/h. Nemůžeme to schválit jen kvůli tomu, že někteří jezdí rychle, to nelze takhle jednotně házet do jednoho pytle. Ano, jezdí se tak. Týká se to 60 procent řidičů na dálnici, ale spíš by se mělo dbát na to, aby řidiči skutečně jezdili tak, jak mají nařízeno, nikoli aby tam, kde je povoleno jet osmdesátkou, jezdili rychlostí 130 km/h.
Nezodpovědnost poslanců, říká ZemanPrezident Miloš Zeman uvedl, že považuje za škodlivou jakoukoliv oběť lidského života a jakékoli těžké a koneckonců i lehké zranění. "A protože je prokázána pozitivní korelace mezi povolenou rychlostí a počtem těchto dopravních nehod, považuji rozhodnutí většiny poslanců za nezodpovědné. Tvrzení, že je to v Německu, je sice hezké, ale tak se podívejte na české silnice a srovnejte si je s německými silnicemi," řekl pro ČTK. |
Lidovky.cz: Souhlasíte s výtkou ministra dopravy Dana Ťoka, který říká, že by schválení novely zákona nebylo dobrým psychologickým příkladem pro řidiče? Tedy že by to jen posouvalo jejich hranice.
Psychologie určitě hraje svou roli, ale je tady ještě druhá věc. Pokud máte jakkoli zhoršeny podmínky, ať už klimaticky nebo na komunikaci, tak v té stopadesátikilometrové rychlosti nemáte šanci zabrzdit nebo se vyhnout překážce. Šance je téměř nulová nebo se pohybuje jen v malé části procenta.
Lidovky.cz: O kolik by se prodloužila brzdná dráha při takové rychlosti?
Ve 130 km/h máte třeba na sněhu a ledu brzdnou dráhu kolem šesti set až sedmi set metrů. Pokud jedete 150 km/h, tak už je to přes kilometr.
Lidovky.cz: Hrozilo by zvýšení počtu dopravních nehod?
U některých jedinců ano. Šlo by ale spíše o to, že by někam vylétlo samostatné vozidlo, protože by řidiči zkoušeli, co zvládnou.