Strana tak reagovala na výhrady části politiků. Na opoždění výstavy D 47 kvůli tlakům „různých aktivit“ nedávno upozornil hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.
Zelení v reakci na to hodlají navrhnout změnu systému výstavby silnic v Česku od zadání přes kontrolu a vyhodnocení. Chceme předejít opožďování a předražování staveb, řekla včera v Ostravě poslankyně Věra Jakubková (SZ).
Dálniční úseky mezi Bělotínem a Bílovcem se podle nedávného sdělení Ředitelství silnic a dálnic otevřou na konci roku 2009, tedy o rok později, než předpokládal plán. „Podle investora byly na přípravu vyhrazeny jen dva roky, na jiných úsecích se přitom počítalo s přípravou mnohem delší. Předem přitom bylo jasné, že účastníků stavebního řízení je na této trase hodně a že situace nebude tak jednoduchá,“ řekla Jakubková. „Podle našich údajů je až polovina staveb proti původním plánům mnohem dražší. Oknem tady utíkají miliardy a nikdo za to není potrestán,“ dodala. Navrhuje například zadávání menších zakázek, protože výstavbu dlouhých úseků zvládnou jen konsorcia velkých firem, což údajně výrazně zvyšuje cenu. Ředitelství silnic a dálnic naopak tvrdí, že k prodlužování termínů a prodražování staveb přispívají výrazným dílem právě ekologové. „Kvůli pohledu na otázku ochrany přírody jsou dálnice o mnoho dražší, než by mohly být. Neříkám, že je to špatně, ale je otázka, kde až je ten strop,“ upřesnil vedoucí komunikace dálničního ředitelství Jan Hoření.
Také podle Tošenovského je cena dálnice zbytečně vysoká kvůli ekologickým aktivistům. „Dálnici neprodražili politici, technici ani stavaři, ale zejména tlaky různých aktivit a jejich často nesmyslné požadavky,“ řekl Tošenovský. Celkem bude 80 kilometrů dlouhá dálnice z Lipníku nad Bečvou až k hranicím s Polskem stát 58 miliard korun, hotova až ke státním hranicím by měla být v roce 2010. Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) se přitom vsadil, že bude hotova do konce roku 2008, jinak celou trasu projde pěšky. Již přiznal, že se musí připravit na splnění slibu.
***
Bývalý ministr Milan Šimonovský bude muset celou trasu dálnice D 47 projít pěšky
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava