Výpravčí ze středočeských Dobřichovic Martin Zapletal svou profesi miluje. Dělá ji přibližně rok a půl a pokud by mohl, zůstal by u ní celý život.
To se mu však asi nesplní. Povolání výpravčího je totiž velmi ohroženo. Může za to pokrok. Přesněji postupná modernizace tratí v Česku. Správa železniční dopravní cesty zavádí takzvané dálkové zabezpečování tratí. V praxi to pak vypadá tak, že sto kilometrů dlouhá trať z Přerova do Břeclavi je počítačově řízena týmem dispečerů z jednoho místa – z Přerova.
Ostatní mezilehlá nádraží osiřela. Výpravčí jsou tam zbyteční, a tak povětšinou zbyly pouze pokladní. Dráhy touto automatizací výrazně ušetří. Zatímco před přestavbou trati musely živit více než dvacet výpravčích, nyní jen šest. Víc lidí na řízení trati z jednoho velínu není potřeba.
Podle mluvčího Správy železniční a dopravní cesty Pavla Hally je zmíněná automatizace stále ještě v počátcích. "První na řadě jsou koridorové tratě a hlavní tratě, které z nich odbočují. Automatický provoz zavádíme většinou na tratích, které kompletně rekonstruujeme. Jsme ale stále spíše na začátku," říká Halla. Dodává také, že malé lokální tratě o své výpravčí nepřijdou. Správci drah se totiž přestavba těchto tratí na dálkové zabezpečení nevyplatí.
Více o konci výpravčích v Česku si přečtěte v dnešním vydání deníku