Ekonom Jan Švejnar, který stále oficiálně svou kandidaturu neoznámil, zůstává třetí se ziskem 12,2 procenta hlasů, která měl i v červencovém průzkumu.
ČTĚTE TAKÉ |
Fischer i Zeman
Ani jeden z navrhovaných kandidátů by podle agentury v prvním kole přímé volby nezískal nadpoloviční většinu hlasů. Do druhého kola by postoupili nestranický Fischer se ziskem 22 procent hlasů a kandidát levicové strany SPOZ Zeman se ziskem 20,6 procenta hlasů.
Červencový průzkum stejné agentury určil Fischerovi zisk 22,2 procenta hlasů a Zemanovi 18,2 procenta. Fischerovy preference tedy mírně oslabily, Zemana by naopak nyní volilo více lidí.
Za třetím Švejnarem se objevil podnikatel Tomio Okamura, kterému by dalo hlas 7,3 procenta voličů. Okamura v preferencích přeskočil kandidáta ČSSD Jiřího Dienstbiera, který by získal 6,5 procenta hlasů. Téměř shodný výsledek zaznamenali v průzkumu šéfka Suverenity Jana Bobošíková (5,3 procenta) a lídr TOP 09 Karel Schwarzenberg (5,2 procenta).
Čtvrtý je Tomio Okamura
V červencovém průzkumu měl Okamura podporu 6,9 procenta voličů. Dienstbiera by v tomtéž měsíci volilo 8,2 procenta. Bobošíkové by v červenci dalo hlas 6,4 procenta a Schwarzenbergovi 6,6 procenta voličů.
V aktuálním průzkumu by získal kandidát vládní ODS Přemysl Sobotka 4,8 procenta hlasů, bývalý guvernér České národní banky Zdeněk Tůma by získal 4,2 procenta. Tůma podobně jako Švejnar a Okamura na prezidenta nekandiduje. Rovná tři procenta hlasů by získala europoslankyně podporovaná KDU-ČSL Zuzana Roithová.
Sobotku by v měsíc starém průzkumu volilo 4,3 procenta lidí, kteří by se voleb zúčastnili. Roithová by získala 3,7 procenta a Tůma 3,2 procenta hlasů.
Přímá volba prezidentaPodle ppm factum research by se nyní voleb zúčastnilo 59 procent oprávněných voličů. Volební účast tedy oproti předchozím měsícům pozvolna klesá, uvedla agentura. Průzkum se uskutečnil mezi 9. a 21. srpnem. Zúčastnilo se ho 928 občanů starších 18 let. Současnému prezidentu Václavu Klausovi skončí funkční období 7. března příštího roku. Preference se tedy ještě mohou měnit. Společnost ppm factum research ještě před měsícem zveřejnila průzkum preferencí prezidentských kandidátů pod starým názvem Factum Invenio. Minulý týden však název změnila. Důvodem bylo sjednocení identity se skupinou ppm europe, s níž se Factum Invenio spojilo v roce 2009. |