Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Život jako cesta po lanku

Česko

Na festivalu Letní Letná dnes vystoupí francouzští akrobaté Les Colporteurs

PRAHA Francouzský soubor Les Colporteurs uvádí ode dneška do 2. září ve vlastním chapiteau na Letné šestkrát představení „Le fil sous la neige (Drát pod sněhem)“. Vystoupení se koná v rámci festivalu Letní Letná.

Produkce je založená na mistrovské akrobacii na visutém laně, respektive ocelovém lanku o průměru pouhých 12 milimetrů. Osm těchto téměř neviditelných vláken je napjato ve výšce 70 centimetrů až 6 metrů nad zemí a sedm špičkových akrobatů předvede během devadesáti minut originální vzdušnou choreografii za doprovodu živé hudby.

Představení se odehrává na celé ploše šapitó a odvíjí se od řad křížících se lanek, která jsou nastavena v různé výšce a v různých směrech. Každé lanko končí u podpůrné plošiny.

Pád s vážnými následky přivedl režiséra zpět k akrobacii Le fil sous la neige je údajně prvním představením v historii žánru nového cirkusu, které je zcela založeno na této technice. Autorem a režisérem je Antoine Rigot, jedna z klíčových postav nového cirkusu – spoluzakládal například soubory Cirque du Soleil či Voliere Dromesko. Před šesti lety měl pád s vážnými následky a touha naučit se opět chodit se stala inspirací pro vytvoření tohoto díla. „Po dvaceti letech, kdy jsem zdokonaloval své mistrovství v chůzi na visutém laně, se mi stala vážná nehoda, neočekávaná a nezvratná. Když jsem po roce opět začal cítit své nohy, vrátily se mi první náznaky rovnováhy. Mým cílem bylo znovu se naučit chodit, znovu se vydat vpřed a procházet se životem,“ vysvětluje Rigot.

Inscenace, kterou vytvořil s mladými akrobaty, podle něj odráží emoce, překážky a výzvy, na které narážíme v životě. „Dvanáct milimetrů široké lanko se stává poetickým předobrazem cesty, po které musíme projít. Když na lanku tancujeme, vibruje. Toto chvění spojuje akrobata a jeho publikum. Je to náš jazyk – křehký, flirtující s nemožností, spojující možná realitu a sen. Na lanech jsme si vytvořili vlastní svět, způsob společného bytí, kdy jeden druhého podporujeme a jistíme,“ doplňuje. Rigot je také zakladatelem a uměleckým ředitelem souboru Les Colporteurs, který vznikl v roce 1996. Do Česka přijíždí poprvé, v rámci evropského turné ze Švédska.

Základem umění je dokonale ovládat techniku Sám Rigot tvrdí, že se pohybuje někde mezi novým a tradičním cirkusem. „Jsem uprostřed. V minulosti se tradovalo, že umělec musí především dokonale ovládat techniku, která je základem umění. Cirkus ale prošel obrovskou proměnou.

Změnily se ekonomické podmínky jeho existence, pravidla i způsob života, který spojuje práci a rodinu. To všechno kdysi přispívalo k tomu, že byl cirkus obludností i štědrou podívanou. Já si ale všechnu minulost nesu v sobě a mám k ní silný vztah.

Autor: