Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Zlatokopové ze školních lavic

Česko

Osmnáctiletý podnikatel Josef Cipra píše o generaci byznysmenů s mlíkem na bradě, kteří nepotřebují vzdělání, kapitál, konexe ani přemrštěné IQ, aby vydělali své první miliony

Mladý podnikatel Lukáš Stibor podřídil podnikání téměř vše. U počítače tráví až šestnáct hodin denně, každý den odešle stovky e-mailů a časový plán mu pomáhá organizovat kamarád. I během našeho rozhovoru stíhá komunikovat přes ICQ až s pěti lidmi najednou, sem tam odešle smsku a průběžně kontroluje svůj profil na Facebooku. Když pak hodí na stůl klíčky od BMW a řekne, že „zakázky pod padesát tisíc prostě nebereme“, musím se pousmát. Od dvacetiletého kluka ve skejťácké mikině to zní zkrátka divně.

Jenže tenhle „kluk“ dnes vlastní polovinu internetové firmy Cleevio a řídí v ní čtrnáct zaměstnanců. V době, kdy přijímal první desetitisícové zakázky, propadal z několika předmětů a na vysvědčení měl samé čtyřky. Tři měsíce před maturitou si raději zaplatil soukromé gymnázium, kam mohl docházet pár dní v měsíci, a na podnikání tak měl víc času.

Lukáš Stibor patří ke generaci, která naplno využila potenciál internetu. Nezáleží na tom, kolik vám je, ale co dokážete. Ještě před deseti lety bylo nemyslitelné, aby kluk z gymplu provozoval úspěšný byznys. Dnes, když je síť dostupnější, levnější a rychlejší než kdy dřív, spousta překážek odpadla. Vznikl tu prostor, v němž se denně pohybují miliony lidí a protáčejí velké peníze. Prostor, kde se stírají rozdíly mezi společnostmi a solitéry. Firmě, která je v „kamenném“ světě lídrem trhu, může dnes se svým webem vypálit rybník třináctiletý školák. Všichni mají rovné šance.

„Stačí vám počítač, připojení k internetu a nadšení. Nepotřebujete milionový kapitál nebo obří kanceláře. Můžete začít stylem one man show s minimálními náklady,“ říká Stibor. On sám začal podnikat ve čtrnácti. Nejdřív vytvářel fanouškovské stránky, pak se pustil do větších projektů. Pod jeho vedením vznikl portál Klik.cz, který u nás jako jeden z prvních reklamních systémů nabízel bannerovou a textovou reklamu. Zanedlouho poté vymyslel stránku Tvujdarek.cz založenou na přímém prodeji reklamy. V sedmnácti se uživil sám.

Proč se mořit na brigádě

Polovinou úspěchu je najít obor, který vás bude bavit a v němž je volné místo. Já začal s internetovým podnikáním v sedmnácti. Bavilo mě zkoušet si technické vychytávky, které jsem dovážel z ciziny. Vytvořil jsem e-shop Uzasne-darky. cz a začal je prodávat. Zpočátku se jednalo pouze o koníček, jenž mi zajišťoval slušné kapesné. Pak ale objednávek začalo přibývat a mně nezbylo než přestěhovat sklad z pokoje do větších prostor, najmout brigádníky na balení zásilek a kvůli rostoucímu obratu se přihlásit k plátcovství DPH.

Před několika lety bych byl možná jako student-podnikatel raritou. Dnes už ne. Lidí, kteří začínají podnikat před dosažením plnoletosti, přibývá. Proč také pracovat za 70 korun na hodinu ve fastfoodu, když si několikanásobně víc vyděláte v klidu doma u počítače?

Tahouni počítačové revoluce na to šli podobně. Steve Jobs založil ve dvaceti firmu Apple, Gates zanechal studií a dal se do programování pro svůj Microsoft. Oba se spolehli na svou vizi a zaplnili místo na trhu - podobně jako zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Ten vytvořil první verzi své sociální sítě v devatenácti (zdrojový kód napsal údajně za necelé dva týdny) a krátce nato odešel z Harvardu. Dnes se hodnota Facebooku odhaduje na bezmála patnáct miliard dolarů.

Tihle tři mladíci přitom neudělali nic víc, než že ve správnou chvíli a na správném místě využili svůj potenciál. Nepotřebovali k tomu rodinné dědictví, protekci ani přemrštěné IQ; stačil jim zápal pro věc a pár odborných znalostí, k nimž se dnes můžete dostat sami. Knížek o programování jsou tuny a návodů k vytvoření webových stránek je plný internet.

Faktem zůstává, že virtuální podnikání je do velké míry generační záležitost. Pro věkovou skupinu mých rodičů internet často začíná a končí u e-mailové schránky. Náš profesor češtiny je chodící encyklopedie literatury, ovšem když dojde na přesunutí souboru z jedné složky do druhé, ztrácí půdu pod nohama. Na druhou stranu, on si bez počítače poradí. To moje vrstevníky technika obklopuje už od malička - surfujeme po internetu, k filmům si vyrábíme vlastní titulky a jakoukoli informaci získáme během pikosekund. S mobilním telefonem už se domluví i můj synovec. A to mu jsou dva roky.

„Nemusíte umět programovat ani být dobrý grafik - na technickou stránku webu si můžete někoho najmout nebo využijete nějakou ze služeb dostupných zdarma,“ říká Martin Demiger, který na internetu podniká od svých patnácti a dnes vlastní několik set stránek o cestování. A má pravdu - na internetu můžete začít podnikat, i když vlastně nic neumíte. „Programovat mě nikdy moc nebavilo a vlastně tomu ani pořádně nerozumím - raději jsem si na to vždycky našel lidi,“ potvrzuje jeho slova Stibor, jenž dnes pracuje pouze tak, že vymýšlí nové služby a přebírá zakázky. O vše ostatní už se starají jeho „lidi“.

Na rozdíl od budování „kamenné“ firmy nepotřebujete na internetu ani vstupní kapitál. Všechno, co potřebujete, je zadarmo. Chcete vlastní blog? Stáhněte si redakční systém WordPress a nějakou z volně dostupných grafických šablon. Rádi byste na blogu prodávali reklamu? Přidejte na stránku kód Google AdSense a reklamní inzeráty se začnou zobrazovat samy. Stačí sledovat statistiky a jednou za čas si nechat peníze poslat na účet. Jen o ten obsah stránek byste se měli starat... ale i na to si nakonec můžete někoho sehnat.

Internetovým tržištěm denně projdou miliony lidí a vy si tu můžete otevřít stánek zdarma. A nemusíte v něm ani sami stát. K řízení a dohledu nad projekty dnes stačí internet v mobilu. Vždyť napsat pracovní e-mail nebo převést peníze na druhý konec světa s ním můžu, kdykoli se mi zachce - cestou autobusem nebo pod školní lavicí.

Na internetu lze uspět raketovým tempem, ovšem stejně rychlý může být i pád. Žádný jiný druh podnikání není tolik závislý na aktuálních trendech a náladě ve společnosti. Zlatým dolem jsou například stránky o televizních seriálech, ovšem jakmile seriál zmizí z obrazovek, jdou ke dnu. Projevit už se stačila i finanční krize - od začátku roku klesá počet inzerentů. V žádném podnikání není dobré spoléhat se jen na příjmy z jednoho zdroje, což na internetu platí dvojnásob. Stačí málo a z výhodného byznysu je propadák.

Své o tom ví podnikatel Jan Řežáb, který v sedmnácti objevil díru na trhu s mobilními telefony a jehož podniku Redboss se před třemi lety věnovala všechna média. Řežáb rozjel tak úspěšný byznys prodeje a vývoje her, tapet a melodií do mobilů, že na něj zákazníky odkazovali i samotní operátoři. Do roku 2006 se obrat firmy vyšplhal na 16 milionů, ovšem ve stejném roce přišly i problémy - mobilního operátora Oskar koupil Vodafone a staré smlouvy pozbyly platnosti ze dne na den. Nové už nebyly tak výhodné, firma musela začít doplácet rozdíl, na konci roku už nebylo na výplaty a do pár měsíců Redboss zbankrotoval. Řežáb dodnes řeší staré závazky ve výši 1,5 milionu korun a jeho osobní dluh dělá skoro 2 miliony. I když se podnik bankrotu nedočká, úplně zadarmo celá ta legrace není. Vyžaduje píli - vykoupenou ztrátou osobního volna. Všichni mladí podnikatelé, s nimiž jsem mluvil, přiznávají, že u počítače tráví většinu svého volného času. Na druhou stranu, příliš tím netrpí - práce je baví. Vždyť vzešla z jejich koníčku.

Holky pro zábavu

Lukáš Stibor má život naplánovaný jasně: „Chtěl bych pracovat jen do třiceti a pak už jen cestovat a dohlížet na činnost firmy.“ Když se ho ptám na holky, odpovídá: „Ty zatím beru jen jako zábavu, vážný vztah nechci. Neměl bych na něj čas.“ Kam nakonec dojde, se ukáže, už nyní ale svou cestu zná. Což se o všech jeho vrstevnících říct nedá.

V pár věcech už mám jasno i já. Dříve jsem se například snažil před obchodními partnery svůj věk tajit. Bál jsem se, že kdyby přišli na to, že právě jednají o stovkách tisíc korun s žákem třetího ročníku gymnázia, odradilo by je to od spolupráce. Dnes už s tím problém nemám. Proč taky? Můžu na to přece být hrdý a nejsem v tom sám. Jsme mladí, práce nás baví a máme spoustu času se zlepšovat. Držte mi palce u maturity!

***

Martin Demiger (18)

Prvním internetovým projektem Martina Demigera byla databáze Nadovcu. cz, kterou v patnácti letech vytvořil se starším kamarádem Ladislavem Nosákovcem. Stránka je zaměřena na vyhledávání ubytovacích zařízení a za tři roky své existence jim vydělala několik set tisíc korun. S kamarádem spolupracují dodnes a podnikání na internetu zaměřili na cestovní ruch. Vlastní několik set malých webových stránek s informacemi o destinacích v tuzemsku i v cizině a vydělávají hlavně na reklamě. Demigerova strategie je nespoléhat se pouze na omezený zdroj příjmů: „Funkčních stránek máme stovky a každý měsíc přibývají desítky dalších. Zdaleka ovšem nepokrýváme celý trh. Ještě před sebou máme hodně práce.“ Jeho obrat za minulý rok se pohyboval kolem 2,5 milionu korun. Téměř všechny vydělané peníze investuje zpět do dalšího rozvoje podnikání a baví ho souboje s konkurencí. „Každý nový konkurent je pro mě obrovskou motivací.“ Podnikat jinde než na internetu se mu zatím nechce: „Líbí se mi, že můžu pracovat odkudkoli na světě a že moje projekty nejsou nijak závislé na tom, jestli jsem se ráno rozhodl jít do školy místo do kanceláře nebo třeba na týden vycestovat do zahraničí.“

Jan Nohejl (16 let)

Svou první webovou stránku vytvořil ve dvanácti letech. Za svůj nejúspěšnější projekt považuje stránky Mikroblogy.cz, kde každý týden publikují známé osobnosti své názory a postřehy. Mezi stálé přispěvatele patří Pavel Bém, Tereza Maxová nebo Kateřina Neumannová. S projektem vyhrál Nohejl v roce 2008 soutěž Junior Internet určenou mladým a perspektivním tvůrcům webových stránek. Přestože je mu teprve šestnáct, vlastní internetový obchod a přibližně 50 stránek s různou tematikou. V jeho portfoliu byste našli také přibližně 140 domén, s nimiž obchoduje. Veškerou podnikatelskou činnost provádí na otcův živnostenský list. Přiznává, že nejvíc ho na podnikání baví právě peníze, a podle svých slov vydělává denně tisíce korun. U počítače tráví až devadesát procent svého volného času, což se odráží i na jeho studijních výsledcích. Má nejhorší průměr ze třídy a o škole si myslí své: „Omezuje mě a štve každý den. Je to hrozný žrout času - sedm hodin denně je opravdu hodně. Často přemýšlím, jaké by to bylo bez tohoto časového omezení.“ Na druhou stranu však přiznává, že jej chození do školy inspiruje. „Dává mi stále nové nápady. Jsem tak pořád mezi mladými a vidím, co potřebují, jak se chovají a co je baví...“ Lukáš Sibor: Programovat mě nikdy nebavilo a vlastně tomu ani pořádně nerozumím - raději jsem si na to vždycky našel lidi“

Napsat pracovní e-mail či převést peníze na druhý konec světa můžete s mobilem i pod školní lavicí “

Jak z internetu vydolovat zlato

E-shop Prodej zboží nebo služeb pomocí internetové stránky, která slouží jako klasický obchod. Výroba e-shopu může stát až několik desítek tisíc korun. K dispozici jsou však i zdarma dostupná řešení. Nejznámější je celosvětově používaný Zen Cart.

Affiliate program Tento reklamní systém patří k nejefektivnějším marketingovým nástrojům. Princip je jednoduchý. Vy na své stránky přidáte banner nebo textový odkaz na internetový obchod, a kdykoli uživatel přivedený z vašich stránek v obchodě nakoupí, dostanete domluvené procento z objednávky.

Programování a tvorba stránek Vytváření grafických návrhů, kódování a programování stránek je velmi žádanou službou. Nabízejí jí velká studia i jednotlivci.

Spekulace s doménami Doménoví spekulanti se zabývají obchodem se zajímavými názvy domén. Lidé, kteří této činnosti rozumějí, si tak vydělají i statisícové částky.

MFA Název vychází z anglického Made for AdSense. Jsou to zpravidla malé stránky s malou nebo nulovou informační hodnotou vytvořené pouze za účelem vydělávání peněz z kontextové reklamy (nejčastěji Google AdSense).

Copywriting Psaní úspěšného a cíleného textu pro internetové stránky.

Webtrh.cz Největší komunitní web sdružující lidi podnikající na internetu.

O autorovi| Josef Cipra, spolupracovník Pátku

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!