Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Zlevnili jsme, libuje si ministr

Česko

Dva měsíce ve funkci – Ministr Vít Bárta neustále řeší, které dopravní stavby zastaví. Tak které tedy?

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) včera uvolnil zákaz stavění železničních staveb na základě úspor, kterých se mu podle jeho slov podařilo dosáhnout. „Je to pokračování trendu, kdy jsme minulý pátek povolili první ze zastavených staveb,“ řekl ministr.

PRAHA Stavbu koridoru Rokycany–Zbiroh uvolnil ministr Vít Bárta už v pátek. Včera nechal „rozmrazit“ i ostatní zastavené železniční stavby. Donutil totiž stavební firmy zlevnit jejich projekty.

Železniční stavby stály od začátku srpna, kdy Bárta vydal svůj zákaz. Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka ministr zákaz uvolnil právě včas, aby se stihly dodržet smluvní termíny a nebylo ohroženo čerpání evropských peněz.

Přitom Bárta prý hodlá právě z bruselských peněz určených na železniční stavby vzít dalších zhruba devět miliard a přesunout je na stavby silnic.

Zástupci stavebních firem ale tvrdí, že přelévání peněz věc neřeší. „Silniční síť je přetížená. Železniční síť je nutno vzhledem k poloze státu dobudovat rovněž. Ať už zanedbáme výstavbu dálnic, či železnic, pro naše hospodářství je obojí špatné,“ říká Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Prorektor ČVUT Petr Moos souhlasí, že železnice jsou také potřeba, ale vzhledem k tomu, že tvoří jen pětinu přepravních kapacit, nebude to tak dramatický zásah.

Bárta dále oznámil, že do konce letošního roku budou pokračovat i všechny důležité silniční stavby. Jsou zde ovšem čtyři výjimky. Podle Bárty letos už nejsou peníze na pokračování výstavby obchvatu České Lípy, silnice mezi Opavou a Ostravou a dvou přivaděčů k dálnici D47. „Po dvou měsících můžeme oznámit, že stavíme o pět procent levněji. Není to samozřejmě konec naší snahy,“ uvedl včera Bárta. Celkové úspory na aktuálních stavbách jsou 6,3 miliardy korun, což je 5,6 procenta celkových nákladů. Stavební firmy nabídly na letošek a další léta slevy ve výši 3,5 miliardy korun, změnou projektů na straně Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty se ušetří asi 2,8 miliardy.

Podle ministra jednání s firmami pokročilo dále na železnici, kde už jsou uzavřeny všechny smluvní dodatky i rozvolnění splátkového kalendáře. Stát tak letos už ze svých zdrojů nezaplatí nic, faktury bude splácet až od února.

V příštích letech je nicméně reálné, že se některé stavby neuskuteční. Ministr však odmítá neustálé spekulace o tom, kterých se to konkrétně týká. „Není diskuse o tom, co stavět, ale kolik peněz na to dostaneme od státu v tomto volebním období. Pak teprve můžeme mluvit o prioritách, které stavby jsou důležité a které ne,“ řekl Bárta.

Jeho cílem je teď proto získat od vlády jasný finanční rámec na celé volební období. Na základě toho vytvoří takzvanou dopravní superkoncepci, která by jasně charakterizovala priority.

„Stát bude muset naplánovat tok financí na několik let dopředu. Dopravní infrastruktura se nedá plánovat rok od roku,“ tvrdí Moos.

V superkoncepci by se podle něj měly sjednotit aktuální koncepční dokumenty, jimiž jsou Dopravní politika, GEPARDI (Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury) a operační program Doprava.

Před novými silničními tahy budou mít podle ministra přednost obchvaty. „Když nebudeme mít na dopravní infrastrukturu, musíme alespoň stavět obchvaty,“ řekl. Moos to vnímá jako dobré řešení. Znamená to vyslyšení hejtmanů i starostů obcí přetížených dopravou. Je to také splnění závazku EU, že snížíme obsah prachu ve vzduchu.

***

DŘÍVE ZASTAVENÉ

ŽELEZNIČNÍ STAVBY,

KTERÉ MINISTR BÁRTA

OPĚT POVOLIL

Železniční stavby zastavil

ministr dopravy Vít Bárta

(VV) na začátku srpna,

aby donutil stavební firmy

zlevnit.

cena před

III. koridor slevou

(mld. Kč)

Beroun–Zbiroh 5,11

Zbiroh–Rokycany 4,53

Rokycany–Plzeň 9,97

Plzeň, nádraží 2,4

Stříbro–Planá u Mar. Láz. 4,39

Planá u Mar. Láz.–Cheb 4,47

cena před

IV. koridor slevou

(mld. Kč)

Benešov–Votice 6,75

Sudoměřice u Táb.–Tábor 4,12

Tábor–Doubí 2,26

Nemanice–Č. Budějovice 1,21

cena před

Další vybrané stavby slevou

(mld. Kč)

Český s Polskem Těšín–hranice 9,28

Studénka–Mošnov 0,69

Lysá n. L.–Praha 0,22

Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka ministr zákaz uvolnil právě

včas, aby se stihly dodržet smluvní termíny a nebylo ohroženo čerpání evropských peněz.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!