Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Změňte reklamu, v téhle lžete

Česko

Zodpovědným přístupem ke zdraví a k životnímu prostředí argumentují velké korporace ve své reklamě stále víc. Tlak plodí protitlak -nezávislé i státní instituce stále častěji kontrolují, zda firmy nelžou.

PRAHA/SYDNEY Zmíněná situace se dá dobře ilustrovat na aktuálním případu z tohoto týdne. Americká společnost Coca-Cola musí změnit reklamu, kterou propagovala své výrobky v Austrálii. Firma v ní totiž tvrdila, že její nápoje nepřispívají k obezitě ani k vyšší kazivosti zubů. Podle australské komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů ale mohl použitý reklamní text vyvolávat zavádějící dojem. Snažil se například učinit mýtus ze sdělení, že Coca-Cola přispívá k obezitě a k tvorbě zubního kazu. Po zásahu úřadů už v nové reklamě firma tvrdí, že každá kalorie se počítá a na obezitu má vliv více faktorů. „Potvrdilo se nám, že i když je reklama dobře míněná, je důležité vzít v úvahu celkový dojem, který může sdělení navozovat,“ tvrdí Coca-Cola.

Zatímco falešnou propagaci účinků na lidské zdraví hlídají víc státní orgány, nepravdivou „zelenou reklamu“ si berou častěji na mušku různé nezávislé organizace. „V západní Evropě tlak těchto organizací stále sílí, mají tendence vstupovat do procesů, které by vyjasnily, kdy je taková reklama opodstatněná a kdy ne, případně požadují její změnu,“ řekl LN ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný.

Pravdivost ekologické reklamy lze i známkovat. Na internetu existují stránky www.greenwashingindex. com, mapující podobné marketingové aktivity. Ty nechávají své čtenáře hodnotit reklamy podle toho, nakolik se jejich tvrzení blíží skutečnosti.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...