Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Změny bolet nebudou. Bude se na ně umírat

Česko

POLEMIKA

Když generál Vlastimil Picek obhajuje plánovanou „změnu“ záchranářského letectví (Změny v armádě bolet nebudou, LN 10. 1.), je zcela typické, že s problémem zřejmě nejožehavějším se vypořádal jedinou větou: „Pro oblast Moravy bude služba SAR zajišťována nadále z Přerova vrtulníky Mi-171Š.“ Tato zdánlivě nenápadná větička totiž znamená jednu jedinou věc. Lidé, kteří by mohli být nyní zachráněni, po reformě s největší pravděpodobností zachráněni nebudou. Aněkteří tím pádem zřejmě umřou.

Nedávno informovala většina tuzemských médií o jiném případu, kdy přerovští záchranáři se sokolem provedli v extrémně špatném počasí akutní transport, při kterém byla z ostravské porodnice do pražského IKEM dopravena maminka k okamžité operaci srdce. Pokud by se událost stala po uskutečnění „bezbolestné“ letecké reformy generála Picka, nebyli by již s největší pravděpodobností mezi živými.

Armáda se totiž chystá v Přerově nahradit záchranářské stroje W3A Sokol zcela jinými vrtulníky, a to dvojnásob velkými, více než desetitunovými, ruskými Mi-171Š. Tyto létající autobusy se do výzbroje naší armády dostaly nedávno díky deblokaci ruského dluhu a armádním manažerům se zachtělo udělat z nich vrtulníky záchranné. A proč by se zmiňované lety neuskutečnily? Ruský kolos nemůže a nebude moci na většině nemocničních heliportů kvůli své váze vůbec přistávat!

Je zřejmě jen nešťastnou shodou okolností, že armáda tuto změnu chystá ve stejné době, kdy zástupci moravských nemocnic měli zájem navázat spolupráci, v jejímž rámci by armádní sokol převážel i akutně ohrožené novorozence v mobilním inkubátoru. Ale to není jediný zádrhel „bezbolestné“ reformy. V minulých měsících se při opakovaných srovnávacích testech s dosavadním sokolem ukázalo, že ruské stroje jsou i pro další záchranářské činnosti zcela nevhodné. Kvůli velikosti, ohromnému vzdušnému víru a dalším letovým a technickým vlastnostem ruského stroje se totiž všechny akce stanou podstatně náročnějšími, delšími a značnou část jich nebude možné realizovat vůbec.

Jak opakovaně upozornili hasičští letečtí záchranáři ze severní a střední Moravy, naprostá většina zásahů bude s létajícím autobusem tak riskantní, že se do nich nebude možné z bezpečnostních důvodů ani pustit. Znamená to, že po „bezbolestné“ armádní letecké reformě se bude méně zachraňovat, a tedy: více umírat.

O autorovi| Dušan Stuchlík, editor magazínu Rescue report

Autor: