Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Zmrzlina Ben & Jerry’s míří do Prahy

Česko

PRAHA Milovníci kvalitní zmrzliny se již příští týden dočkají další světové značky. Po zmrzlině HäagenDazs totiž do Česka míří i Ben & Jerry’s. Firma se proslavila nejen vynikající zmrzlinou z kvalitních surovin, ale i ekologickým přístupem k její výrobě.

První kopečky zmrzliny Ben & Jerry’s budou lidé moci ochutnat již na konci příštího týdne. Česko se tak stane 26. zemí, ve které bude firma ze stáje mezinárodní skupiny Unilever prodávat svou zmrzlinu. Začalo to benzinkou Značku Ben & Jerry’s založili dlouholetí přátelé a bývalí hipíci Ben Cohen a Jerry Greenfield. Ti se za pět dolarů zapsali na korespondenční kurz výroby zmrzliny a po jeho absolvování si v květnu 1978 otevřeli v americkém Vermontu první prodejnu. Tu umístili v bývalé benzince, kterou si s počátečním kapitálem dvanáct tisíc dolarů opravili.

K nalákání zákazníků používali neotřelé praktiky. Mezi ně patří například pořádání filmového festivalu, během něhož promítali filmy na venkovní stěnu benzinky, nebo poskytnutí zmrzliny na vytvoření největšího poháru na světě.

První rok svého působení na trhu oslavili Ben a Jerry zavedením nového svátku - Dne kopečků zdarma. Během něj dostane každý zákazník tolik zmrzliny, kolik si přeje, aniž by za ni musel platit. Tato tradice se v mnohých značkových prodejnách Ben &Jerry’s udržela až dodnes.

K proslavení nové značky zmrzliny přispěl i neobvyklý přístup svobodomyslných majitelů k obchodování. Prohlásili, že zisk je pro ně pouze jedním faktorů, na jejichž základě měří svůj úspěch. Další dvě důležité složky pro ně byly i kvalita produktu a sociální zodpovědnost. Hlavní roli při výrobě zmrzliny také od počátku hrála ekologie a kvalita surovin.

Jen dva roky od prodeje prvního kopečku své zmrzliny se Ben a Jerry rozhodli vyrábět i balenou zmrzlinu a o rok později otevřeli svoji první franchisovou prodejnu. Jejich expanzi do Bostonu se v polovině 80. let pokusili zarazit jejich rivalové firma Häagen-Dazs, se kterou Ben a Jerry vedli několik právních sporů. V roce 1984 vstoupila Ben & Jerry’s na burzu.

Unilever a ekologie V dubnu 2000 koupil Ben & Jerry’s za 326 milionů dolarů jeden z největších výrobců spotřebního zboží na světě, firma Unilever. Ta má ve svém portfoliu například zmrzlinu Algida, ale patří jí i české značky jako Míša, Nanuk a Táboráček.

I pod novým vedením však zůstávají principy Bena a Jerryho živé. Firma se snaží pro své výrobky používat co nejvíce Fair-Trade surovin. Zároveň chce využívat ve velké míře obnovitelnou energii a záleží jí na ekologičnosti dopravy výrobků a surovin.

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč