Neděle 26. května 2024, svátek má Filip
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zóny by měly chránit rezidenty

Česko

Praha se námitkám poslanců ohledně parkovacích zón nehodlá podřídit. Tvrdí, že jsou odtržené od reality.

PRAHA Tři poslanci ODS, kteří chtějí prosadit razantní změnu pravidel ve fungování pražských parkovacích zón, útočí na jejich hlavní princip. Tvrdí to představitelé hlavního města. Poslanci František Laudát, David Šeich a Eva Dundáčková chtějí, aby si parkovací karty mohl pořídit kdokoliv, nejen obyvatelé příslušné čtvrti. Záměr odradit mimopražské řidiče od jízdy do centra by tak naprosto přestal fungovat, oponuje magistrát.

Kritice čelí současný systém placeného parkování i kvůli vysoké ceně karty pro živnostníka nebo kvůli tomu, že v modrých zónách, určených pouze pro rezidenty, nezaparkují nejen řemeslníci, ale ani například návštěvy.

Karty se rozdávat nebudou Některé stinné stránky současného systému začíná přiznávat i magistrát a chystá několik změn. Parkovací karty by do budoucna mohli dostat i lidé bez trvalého pobytu, kteří prokážou, že ve čtvrti žijí v dlouhodobém pronájmu, speciální karty by úřady vydaly pro lidi, kteří pečují o své nemocné příbuzné a podobně. Rozdávat ale parkovací karty všem rozhodně odmítá. „Potom už to můžeme rovnou zrušit a výsledek bude, že nezaparkuje nikdo,“ upozornil náměstek pražského primátora Rudolf Blažek (ODS).

S tím souhlasí i ty městské části, které se parkovací zóny teprve zřídit chystají. „Já musím chránit rezidenty s trvalým bydlištěm. Ti mě zvolili a já pracuji pro ně. To, co navrhují poslanci, je možná v pořádku z hlediska teorie práva, ale v praxi je to neuskutečnitelné. Mrzí mě, že jsou to poslanci ODS, ale musím říct, že jsou odtrženi prostě od reality,“ řekl starosta Prahy 6 Milan Chalupa (ODS). Městská část by ráda zavedla parkovací zóny především v Dejvicích a v Bubenči. Tamní ulice totiž denně zahlcují tisíce aut Středočechů, zejména z Kladna a okolí, kteří do Prahy dojíždějí za prací.

Ačkoliv se radnice šesté městské části přiklání k dosud zavedenému modelu vydávání parkovacích karet pouze lidem s trvalým bydlištěm v Praze 6, tvrdí, že jejich systém tolik nevole nevyvolá. Na rozdíl od centra totiž hodlají zřídit především v ulicích s mnoha úřady a obchody zóny smíšené. „V nich by mohli parkovat jak držitelé karet, tak ti řidiči, kteří by si koupili parkovací lístek v automatu. Takový systém je běžný v mnoha evropských městech,“ vysvětlil Chalupa.

Zóny placeného stání chce zřejmě příští rok zavést na části svého území také Praha 5. „Půjde asi o Smíchov a Malou Stranu, je zbytečné zřizovat zóny na Barrandově,“ uvedl mluvčí radnice Radovan Myslík. Radnice ale zatím nemá konkrétnější představu, jak by zóny měly fungovat. Podle mluvčího počká, jak dopadne současný spor, a také, co jí doporučí právě připravovaná studie.

Magistrát chce zabránit tomu, aby v každé čtvrti fungovaly zóny jinak. Přizpůsobit se proto musely i Letňany, které původně chtěly zavést vlastní systém. Letňanská radnice však parkovací karty vydává místním zdarma. Praha 1, 2, 3 a 7 jsou zatím s fungováním zón spokojeny. Podle radnic splnily očekávání a v ulicích je nyní volněji.

***

Zóny placeného stání

Placené stání funguje v Praze 1, 2, 3 a 7. Kartu do modré zóny si mohou pořídit jen lidé s trvalým bydlištěm ve čtvrti nebo firmy, které v ní sídlí. Ostatní se musejí spokojit s dvouhodinovou kartou nebo parkovat v zelené či oranžové zóně za hodinovou sazbu. Městské kasy si již díky pokutám za odtažená špatně parkující auta přišly na stovky milionů korun.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...