Ministerstvo dopravy totiž na kraje zatlačilo, aby zrušily své málo využívané vlakové spoje. Tratě, jako je ta beřkovická, kde jezdí jen několik spojů denně, by tak zcela osiřely.
Důvodem ministerského nátlaku je především snaha ušetřit státní peníze. „Stát krajům dává na spoje dotace, proto na ně ministerstvo tlačí, aby provedly nějaké škrty a eliminovaly tratě, které nejsou plně využívané,“ uvedl Ptačinský.
Ministerstvo nemá nyní žádný nástroj, jak by kraje k seškrtání spojů donutilo. Rozjelo tak sérii jednání, při nichž chce představitele jednotlivých regionů přesvědčit.
„Jde o to, aby si kraj rozmyslel, co je opravdu nutné držet. Když kraj bude potřebovat méně peněz, je větší pravděpodobnost, že si to bude schopen zaplatit sám,“ doplnil Ptačinský. Správa železniční dopravní cesty už pro ministerstvo vytypovala některé málo využívané tratě. Podle Ptačinského by měly ubývat ale především jednotlivé spoje, a ne celé tratě.
Podle šéfa asociace krajů a jihomoravského hejtmana Michala Haška se současné vedení ministerstva dopravy snaží navázat na předchozího ministra Gustava Slamečku, který dříve uvedl, že na řadě míst by se státu vyplatilo platit lidem taxi místo vlaku.
Jihomoravský kraj podle Haška už o ukončení provozu na málo využívaných tratích rozhodl a vlaky tam nahradily autobusy. Všechny spoje jsou součástí integrované dopravy, která podle hejtmana zajišťuje lidem solidní dopravní obslužnost. Ve všední den zajíždí do všech měst a obcí nejméně šest párů spojů, v sobotu a neděli tři páry.
Kraje platí Českým drahám za lokálky ročně osm miliard korun, z toho ale necelými třemi miliardami přispěje stát na základě loni uzavřeného memoranda.