Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Ztrátová Z1 nabírá dech

Česko

Koncem prvního, krizového roku zpravodajské televizi začaly růst inzertní příjmy. Do druhého přidá v programu víc publicistiky a také zábavu.

PRAHA Soukromá zpravodajská televize Z1 skončila v loňském roce se ztrátou stovek milionů korun. LN to řekl generální ředitel stanice Martin Mrnka. Podle něj to vyplývá ze zatím nezauditované účetní uzávěrky za rok 2008, kterou zpracoval provozovatel „zetjedničky“, akciová společnost První zpravodajská.

Jde o hospodaření za prvních sedm měsíců vysílání, Z1 totiž odstartovala přesně před rokem.

Patrik Tkáč, partner finanční skupiny J&T, která stanici vlastní a financuje, mluvil v Hospodářských novinách v souvislosti se Z1 o „roční ztrátě 200 milionů“.

Start za nezájmu inzerentů První rok byl poznamenán hlavně startovními výdaji. „Byla tam masivní investice do technologie, do programu,“ přibližuje Mrnka.

Z1 přitom začínala krátce předtím, než i na českou ekonomiku dolehly důsledky globální krize, potažmo pokles výdajů do reklamy. Ještě v únoru proto počítala, že letos bude závislá na penězích od investora a z inzerce bude dostávat ne víc než „pár procent“.

Náklady tehdy osekala na třetinu a propouštěla. Mezitím se prý trh stabilizoval a situace se zlepšuje. Z reklamy teď Z1 dokáže podle Mrnky sehnat zhruba pětinu svých celkových nákladů. „Do budoucna počítáme s jejím dalším vývojem směrem nahoru,“ tvrdí šéf Z1. Asi 55 procent příjmů jí letos zajišťují mediální agentury Media Master, AT Media a BPM, zbytek si televize shání vlastními silami.

Z vyjádření Tkáče plyne, že měsíční provoz stojí kolem patnácti milionů korun. „Kdybychom tu televizi chtěli dělat špičkově, potřebovali bychom na to nejméně třicet milionů korun měsíčně. Dnes jsme někde na polovičce,“ popsal v HN.

Rok od startu jede Z1 nonstop celý den, jen mezi jednou a pátou hodinou ranní vysílá blok repríz.

Přes den vysílá především zpravodajství, večer hlavně publicistiku. „Model, který od začátku sledujeme, je podobný německé stanici N24,“ říká Martin Mrnka. Čas po osmé na Z1 patřívá dokumentu, po půl desáté nastupuje Barbora Tachecí se svým interview a nato od 22 hodin poslední velké zprávy dne, půlhodinové. Právě tyto tři pořady jsou na Z1 nejsledovanější.

Publicistika teď posiluje. Ode dneška bude televize od 21 hodin vysílat tři nové magazíny. Každé pondělí to budou Slídilové s kauzami natáčenými skrytou kamerou. Místo politických témat se ale zaměří spíše na „menší“ problémy, třeba špatně fungující úřady. „To, co lidem ztrpčuje život, je často o úroveň níž, než třeba že pan Morava s panem Tlustým sehrají vířivkovou etudu,“ míní Mrnka. V úterý bude Z1 dávat cestovatelskou Tramtárii a o pátcích Netem světem, zábavný souhrn nejnavštěvovanějších internetových videí týdne. Na něm Z1 spolupracuje se serverem YouTube.

Nástroj vlivu. Zatím moc drahý Televize Z1 cílí na bohatší lidi, vzdělanější, s vyššími rozhodovacími pravomocemi. Podle šéfa Mrnky je to v širším pojetí asi 1,2 milionu lidí, v jádru asi 360 tisíc. Momentálně si ji denně aspoň na chvilku zapne asi 160 tisíc diváků.

Finančníci z J&T chápou svou televizi jako nástroj nepřímého vlivu, a podle Tkáče se jim proto vyplatí dotovat Z1 dvaceti až třiceti miliony ročně. „Když vlastníme médium, někteří si víc rozmyslí, jestli do vás kopnou,“ míní. Zatím platí mnohem víc. „Koncem roku to zhodnotíme a rozhodneme se, zda do televize pustíme dalších 200 milionů. Měřítkem určitě bude, jestli se najdou inzerenti. Když se to nepovede, tak Z1 zavřeme,“ dodává Tkáč.

***

Měsíční sledovanost

únor 2009 943 000

březen 2009 1 000 000

duben 2009 1 132 000

Letošní objem reklamních příjmů (v milionech korun)

20

15

10

5

0

leden 2009 únor 2009 březen 2009 duben 2009

Sledovanost a příjmy z reklamy

Pozn.: Peoplemetrové měření v populaci starší 15 let. Jde o tzv. měsíční reach, tedy počet lidí, kteří stanici v průběhu měsíce sledovali alespoň 3 minuty kontinuálně.

Zdroj: Mediaresearch/Z1

Pozn.: Jde o monitoring ceníkových cen bez slev a bonusů, ukazují tedy trend, ne přesné reálné příjmy. Ty jsou nižší.

Zdroj: TNS MI/Z1

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!