Podle něho by dopravci mohli dostávat z každého koupeného litru nafty u tuzemských čerpadel zhruba korunu zpět. „Ve státním rozpočtu by tak zůstalo přes deset korun z litru,“ dodal. Ministerstvo financí zatím podle mluvčího Ondřeje Jakoba nebylo s podrobnostmi iniciativy seznámeno. „Dlouhodobě však jsme proti takovým návrhům. Důvodem je velká možnost zneužívání tohoto ustanovení, zvýšené administrativní náklady a samozřejmě potenciální výpadek příjmů veřejných rozpočtů,“ řekl.
Česmadem navrhované opatření by mělo motivovat dopravní firmy, aby opět začaly tankovat v Česku. Kvůli loňskému zvýšení spotřební daně z nafty více než čtvrtina dopravců začala kupovat naftu v levnější cizině, a stát tak přišel podle odhadu karetní společnosti DKV o zhruba osm miliard korun.
Profesionální naftu používá k motivování dopravců například Slovinsko, Itálie nebo Belgie. O jejím zavedení v současnosti uvažuje i sousední Slovensko. V Česku je nyní pátá nejdražší nafta v Evropě. Ceny pohonných hmot jsou nyní nejvyšší za posledních pět let.
O snížení spotřební daně z nafty o 2,40 koruny na litr dlouhodobě usilují Věci veřejné. Slibují si od toho snížení ceny, vyšší prodej, a tedy i vyšší příjmy státního rozpočtu. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) s tím ale nesouhlasí. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva financí by sazba musela klesnout přinejmenším o 2,50 koruny na litr, aby se Česko dostalo do konkurenční pozice vůči Rakousku a Polsku. Výsledkem by ovšem byla ztráta pro státní rozpočet. Resort navíc sází na to, že okolní země své sazby daně zvednou.
***
Česmadem navrhované opatření by mělo motivovat dopravní firmy, aby opět začaly tankovat v Česku