Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Dopravci útočí na Bártův plán

Česko

Místo rozšíření mýtného na všechny silnice v zemi navrhují dopravci vzít další peníze z daní za benzin

PRAHA Superkoncepce dopravy do roku 2025, kterou má dnes projednávat hospodářský výbor sněmovny, je z poloviny špatná, tvrdí sdružení Česmad Bohemia.

„Ministerstvo odmítlo naši spolupráci a nezaslalo nám strategii ministra Víta Bárty ani k připomínkám,“ stěžuje si Martin Špryňar, prezident sdružení, které zastupuje zájmy osmnácti set dopravců.

Ministerstvo s ním nesouhlasí. „Zvolili jsme dvoukolový model přípravy dokumentu. Nyní zveřejňujeme hrubý návrh, který formou připomínek upravujeme. Finální znění bude předloženo vládě letos v létě,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Bártova superkoncepce je prvním materiálem, který vychází z reálných čísel. Přiznává, že z tisíce kilometrů nových dálnic, které země potřebuje, aby nadále nebrzdila evropskou dopravu, se do patnácti let kvůli nedostatku peněz postaví jen čtyři sta kilometrů. Superkoncepce ale nehledá efektivní úspory a nové možnosti financování, namítá Špryňar. „Součástí Bártova plánu je zavedení mýtného na silnicích nižších tříd, aby malé obce nezatěžovala těžká nákladní auta. Na to ale stačí obyčejná a tisíckrát levnější značka zákaz vjezdu,“ uvedl jako příklad Špryňar.

Místní mýtné se zkoušelo na Pardubicku. Ukázalo se, že náklady na provoz jsou 57 procent, přitom limitem pro efektivitu systému je dvacet procent.

Mýtný systém pro silnice nižších tříd bude stát miliardy korun. Přesnější částka vzejde z výběrového řízení na dodavatele systému, které se nyní připravuje. Systém má kombinovat satelitní prvky, používané například v Německu, s mikrovlnnou technologií, používanou na českých dálnicích. Tento takzvaný hybridní systém, na němž pracoval tým profesora Petra Moose, má později převzít celá Evropská unie.

„Zpoplatnění silnic prvních tříd má přinést další peníze, mýtné na silnicích nižších tříd má být vyšší, aby tam těžká vozidla nejezdila. Toto zpoplatnění bych ale používal velmi, velmi opatrně. Může znamenat velké problémy pro místní řemeslníky a firmy. Značky zákazu vjezdu leckde nejde použít, protože do místních podniků musí kamiony zajíždět,“ řekl LN Petr Moos. Dopravní značky místo mýta odmítá i mluvčí ministerstva. „Česko je dlouhodobě kritizováno za ‚přeplechování‘ silnic. Představa zákazových značek na každé odbočce všech komunikací nižších tříd není reálná,“ uvedl Ptačinský.

Proti komplikovanému rozšíření mýtného, které přinese nejvýše miliardy, má Špryňar radu, jak získat desítky miliard korun. „Stačí zvýšit podíl na spotřební dani z pohonných hmot. Na silnice by mohla jít polovina z 85 miliard, které ročně řidiči zaplatí. Nyní to je jen směšných devět procent,“ říká Špryňar.

Návrh, který Česmad prosazuje roky, ale naráží na trvalý odpor ministerstva financí.

***

Superkoncepce dopravy

Plánované výdaje

- platby za projekty PPP (silnice financované společně z veřejných a soukromých zdrojů)

- výdaje na opravy a údržbu, ročně 4 miliony korun za kilometr dálnic

- výdaje na opravy a údržbu silnic 1. třídy

- výdaje na opravy a údržbu železnic

- provozní náklady Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty

- financování Operačního programu doprava na roky 2007 až 2013 ve výši 13 mld. Kč

- změny kurzu české měny 11 mld. Kč

Financování rozestavěných staveb a další provozní výdaje

(Ředitelství vodních cest, Technická správa komunikací)

Plánované zdroje:

- osobní auta do 3,5 tuny:

do roku 2016 dálniční známky

po roce 2016 buď dálniční známky, nebo mýtné za kilometr jízdy po dálnici

- nákladní auta nad 3,5 tuny:

zdražení mýtného o čtvrtinu v roce 2011 a v roce 2012

zavedení DPH na mýtné od roku 2012

- daně: 9,1 procenta vybrané spotřební daně z pohonných hmot 115 mld. Kč

- podpora ze státního rozpočtu 20,6 mld Kč ročně 300 mld. Kč

- Operační program doprava 2 (na roky 2014 až 2020) 114 mld. Kč

- Operační program doprava 3 (na roky 2021 až 2025) 46 mld. Kč

Graf

Finanční toky (v miliardách korun)

Mandatorní výdaje

Zdroje na nové investice

Zdroj: Superkoncepce ministerstva dopravy/ hell

Autor: