Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Drsný Dakar: v nemocnici skončili další dva Češi

Česko

SALTA/PRAHA Ne nadarmo se označuje za nejtěžší rallye na světě. Z Dakaru chodí v posledních dnech smutné zprávy. Úterní třetí etapa vyřadila další českou posádku. Pilota Tatry Czech Dakar Teamu Martina Kolomého a jeho navigátora Jaroslava Lamače musel vrtulník přepravit do nemocnice.

Lamač má rozdrcené dva obratle, Kolomý jeden prasklý. Třetí člen posádky David Kilián je v pořádku. „V případě Martina řešíme jeho převoz do Česka, u Jardy je to horší. Musí na operaci,“ řekl šéf týmu Marek Spáčil ČTK.

Oběma se stal osudným skok v etapě, která vedla ze San Miguel de Tucuman do San Salvador de Jujuy. „Bylo tam několik hrbů, které přeskákali. Dopad ale asi nebyl takový, jaký měl být,“ líčil Spáčil.

Janáček je také zraněný Sám už také závodění jen pozoruje, se svojí Tatrou havaroval o den dříve, z dvou přemetů s těžkým kamionem vyvázl však nezraněn.

Hůře dopadl v pondělí navigátor Zdeňka Sládka Miloslav Janáček. Hummer Offroadsport Teamu totiž v jedné ze zatáček vyletěl mimo trať a po nárazu do velkých kamenů utrhl kolo. Také pro Janáčka musel letět vrtulník, první zprávy hovořily dokonce o poškozené páteři.

Podobnější prohlídka v nemocnici v Buenos Aires odhalila tři zhmožděné obratle. Janáčka teď čeká dvouměsíční rehabilitace.

Po třech etapách tak v dakarském dobrodružství pokračují už jen dva české motocykly, dvě čtyřkolky, dvě osobní auta a tři kamiony. A podobná „úmrtnost“ byla i loni: startem v Buenos Aires projelo 31 Čechů, cíl ve stejném městě vidělo pouhých devět.

„Druhý Dakar v Jižní Americe byl mnohem těžší než loňský. Pořadatelé nám nic neodpustili, proto dojelo jen 56 aut,“ líčil v cíli Jiří Janeček, který dojel jako jediný Čech mezi automobily na 41. místě.

Největší česká naděje mezi automobily – sedmý muž z Dakaru 2008 Miloslav Zapletal – skončil předčasně, po havárii mu praskl obratel. Tohle zranění mu zabránilo ve startu i na letošním Dakaru.

Přitom podle mnoha jezdců není Jižní Amerika těžší než Afrika, i když se to z pohledu českých fanoušků tak možná zdá. „Posádky mají v Argentině a Chile mnohem větší luxus než v Africe, takže chvátají. Závod je proto rychlejší a nebezpečnější,“ řekl LN Oldřich Bražina, který Dakar jel celkem šestkrát na motorce nebo čtyřkolce. „U Čechů je také potíž v tom, že třeba od října se kvůli počasí nemůžou moc připravovat.“

Podobně mluvil i Roman Krejčí, který si Dakar vyzkoušel loni na motocyklu poprvé. „Navíc spousta Čechů toho moc nenajede ani během sezony. Třeba Honza Veselý letos na Dakar rovnou řekl, že se jede projet a chce dojet.“

Letos se zatím nejvíce daří Josefu Macháčkovi a Aleši Lopraisovi. Macháček je se svojí čtyřkolkou po čtvrté etapě průběžně pátý, Lopraisův kamion Tatra figuruje na třetím místě.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč