Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Excentrik bez tónové kultury

Česko

Turecký pianista Fazil Say (1970) má ve světě určité renomé a pověst excentrika; výkon, který předvedl v sobotu v Rudolfinu, však měl ke světové špičce velmi daleko. Saye proslavilo jednak vítězství v soutěži Young Concert Artists a jednak projekty přesahující „klasický“ rámec: například recitál se Stravinského Svěcením jara, kdy hraje jeden ze dvou partů, přičemž speciálně zkonstruovaný klavír simultánně hraje part druhý. Klavírista má též ambice skladatelské a vystupuje s jazzovou formací.

Pražské publikum však tentokrát lákal na recitál povýtce tradiční. Úvodní Bachova Fantazie a fuga g moll v Sayově transkripci vyzněla fragmentárně, postrádala gradaci a plasticitu tak potřebnou v kontrapunktické kompozici. Fakt, že mu melodie „nezpívá“, vyvažoval Fazil Say tím, že si nahlas zpíval sám. „Nahozená“ byla také Haydnova sonáta, ale nejvíce v první polovině utrpěl Prokofjev. Jeho obtížná 7. sonáta svým motorickým pohybem strhla pianistu ke hlasitému dupání a pochodování do rytmu. V pomalých částech však hudba skomírala a vůbec to působilo, jako by se sólista snažil přehlušit prázdnotu a nedostatek koncepce.

To, že (záměrně?) neovládá své fyzické projevy, by člověk umělci rád odpustil, kdyby dokázal, že svrchovaně ovládá čistě klavírní prostředky. Bohužel se tak nestalo.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!