Opernímu souboru se pod vedením ředitele (a režiséra) Luďka Golata a šéfa opery Olivera Dohnányiho dlouhodobě daří. Oba pánové byli tentokrát i základem inscenačního týmu. Ostravští v souladu s Gounodovým pojetím více než filozofické hloubky zdůraznili milenecký příběh. Neustálou přítomnost nebezpečí smluv s ďáblem tak připomínal hlavně viselec v popředí jeviště s kordem, mířícím jako ukazovátko vlastně na každého; to, že coby memento na zalidněné scéně „překážel“, mohlo ale být součástí režijní koncepce.
Základem úspěchu premiéry bylo hudební nastudování Olivera Dohnányiho, přesné, plnobarevné, s citem pro sólisty. V dynamicky exponovaných místech si však plný zvuk (včetně výborně znějícího sboru) říkal o větší prostor, než kterým disponuje Dvořákovo divadlo. A nejednoznačná zůstala otázka otevření běžných škrtů na téměř čtyřhodinovou délku. Faust v podání Cristiana Olivieriho bohužel postrádal větší dynamickou plastičnost a také Sergej Zubkevič se jako Valentin spoléhal jen na silový rejstřík svého barytonu - Gounodova partitura vyžaduje měkčí a lyričtější pojetí.
Při premiéře se tak zaskvěl především Martin Gurbaľ jako uhrančivý i vemlouvavý Mefisto zvučného basu a líbezná mladičká Iulia Elena Surdu jako Markétka, která prokázala, že ostravské vedení umí vyhmátnout mezinárodní talenty a získat je.
HODNOCENÍ LN ***** Charles Gounod: Faust
Dirigent: Oliver Dohnányi Režie: Luděk Golat Scéna: Jaroslav Malina Kostýmy: Helena Anýžová NDM Ostrava, premiéra 27. 9.