Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Fico částečně ustoupil dopravcům

Česko

BRATISLAVA Kamiony a autobusy nebudou na Slovensku do konce ledna platit mýto za jízdu po silnicích 1. třídy. Včera večer to oznámil to premiér Robert Fico. Výběr poplatků za jízdu po dálnicích a rychlostních komunikacích bude pokračovat bez přerušení. Zpoplatněné jsou asi dvě pětiny slovenských silnic první třídy.

Vláda rovněž rozhodla, že ustoupí požadavku protestujících nákladních přepravců na snížení spotřební daně z nafty. Kabinet podle premiéra navrhne snížení této daně přibližně o pětinu. Očekávaný výpadek příjmů státu ve výši 100 milionů eur (2,6 miliardy korun) by mělo pokrýt zrušení dvou ministerstev a další šetření. Cena nafty na čerpacích stanicích by podle Fica po snížení daně měla klesnout na 1,01 eura (26,40 koruny) ze současných 1,14 eura za litr.

Bouří se celé Slovensko Slovenští dopravci včera dopoledne rozšířili své protestní akce z Bratislavy do dalších regionů. U Trenčína řidiči kamionů zablokovali jeden pruh silnice směřující k dálnici, v Trnavě, Prievidzi, Žilině či Považské Bystrici zase řidiči brzdili provoz pomalou jízdou, informoval o tom jeden z pracovníků Stella Centra, které mapuje dopravu na silnicích.

Dopravci podle něj částečně zablokovali i jeden z hlavních výjezdů v Košicích. Ve městech, která zasáhly protesty, bylo podle Stella Centra nutné se připravit na zhruba půlhodinové zpoždění. Na blokované silnici u Trenčína by měla provoz řídit policie, ale podle centra bylo lepší se úseku vyhnout. „Řidičům raději doporučujeme objížďku,“ řekl včera pracovník centra.

„Dopravci chtějí blokovat všechny základní dopravní uzly na Slovensku,“ prohlásil včera dopoledne zástupce Unie autodopravců Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.

Malí a střední dopravci podle něj podmiňují ukončení blokády snížením spotřební daně z pohonných hmot a daně z motorových vozidel, pozastavením provozu mýta či označením zpoplatněných úseků silnic.

Desítky kamionů pokračovaly pátým dnem blokádou části Rožňavské ulice ve směru do centra Bratislavy. „I dnes ráno nám obyvatelé Bratislavy přinesli horký čaj nebo kávu, řidiči mnoha aut, která jela kolem, podepsali i petici,“ zhodnotil včera odpoledne situaci jeden z protestujících řidičů kamionů Slavomír Lamper.

V Košicích zase nespokojení řidiči náklaďáků z košického, trebišovského a michaloveckého regionu obsadili dva pruhy čtyřproudové silnice, provoz ale zatím blokáda výrazněji neovlivnila.

Nákladní vozidla stála na košické Jižní třídě, která je hlavním tahem na Maďarsko. Policie proti protestujícím nezasáhla, postupně ale zaznamenávala evidenční čísla vozů.

Auta totiž stála na úsecích, kde je zákaz stání. Dopravci chtějí v protestu pokračovat do odpoledních hodin. Na místě blokády začali také sbírat podpisy pod petici, po prvních hodinách ji podpořilo více než sto lidí.

Protestující řidiče kamionů podle Polačka podpořili i řidiči nákladních či osobních aut v dalších městech Slovenska; na problémy s provozem mýta upozorňovali většinou pomalou jízdou.

Kritici mýta už minulý týden ve čtvrtek úplně zablokovali jednu z důležitých bratislavských ulic, zmíněnou Rožňavskou ulici. Až v neděli v podvečer souhlasili s tím, že uvolní část silnice pro městskou hromadnou dopravu.

Kromě protestů zkomplikovalo zavedení mýtného i situaci na hraničních přechodech, kde se tvořily kolony vozidel.

Povinnost platit mýtné na vybraných úsecích silnic mají od 1. ledna motorová vozidla s hmotností nad 3,5 tun. Zpoplatněno je 397 kilometrů dálnic, dále 173,82 kilometru rychlostních komunikací a 1461,49 kilometru silnic první třídy. Dohromady je to více než 2032 kilometrů silnic.

Elektronický systém založený na satelitní technologii vybudovala společnost SkyToll, která vyhrála tendr s nejvyšší nabídkou za zhruba 852 milionů eur (asi 22,5 miliardy korun).

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: