Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Formule zkusí jet bez tankování

Česko

Urychlit tempo závodů a omezit taktizování. To jsou hlavní důvody, proč od příští sezony možná nebude možné ve formuli 1 tankovat palivo během závodů.

PRAHA Ve formuli 1 se chystá další malá revoluce. Od příští sezony totiž zřejmě nebude možné dotankovávat palivo během kvalifikace i samotného závodu. Navržené opatření, které figuruje v balíku změn pravidel, má přinést stájím finanční úsporu. Zatím však není jasné, jaké bude mít dopady na atraktivitu závodů. „Jestli díky tomu bude lepší nebo horší podívaná, na to se v tuto chvíli těžko odpovídá,“ dumá hlavní technický ředitel stáje Renault Pat Symonds.

Tankování během závodu bylo v F1 znovu zavedeno v roce 1994 jako reakce na tehdejší nadvládu týmu Williams. Jeho monoposty byly v každém kole o několik sekund rychlejší než zbytek startovního pole. Frustraci z nudné podívané měly vyřešit právě delší zastávky v boxech. Ty jsou nyní závislé na délce tankování, výměna kol se totiž dá zvládnout za čtyři sekundy. Standardní čas současných zastávek včetně doplňování paliva se pohybuje mezi šesti až deseti sekundami.

S tím, jak týmy postupně získávaly zkušenosti se zastávkovými strategiemi, stala se ze zajížďky do boxů chvílemi až nudná rutina. Všechny stáje totiž při nich volí velmi podobný přístup. V rámci oživení seriálu tak zřejmě nyní dojde k opětovnému zákazu tankování. „Volba strategie bývala dříve vzrušující. Práci v této oblasti jsem si užil, ale už je to překonané. Jako vždy jsme všichni vyvinuli podobné přístupy. Myslím, že vzrušení ze strategií už je pryč,“ líčí Symonds. Návrat zákazu si přejí i někteří piloti. „Je ironií, že tankování se zavedlo, aby se okořenily závody. Avšak teď má opačný efekt. Zákazem dotankování by kolísaly časy kol a závody by se zlepšily,“ myslí si David Coulthard, který loni uzavřel svoji bohatou kariéru.

Podle Symondse se nyní týmy a jezdci příliš spoléhají na předjížděcí strategii založenou na dlouhé zastávce v boxech. „Viděli jsme to na okruhu v Silverstonu, kde měli někteří podobou výkonnost, ale říkali si:,Na trati vydržím o pár kol déle než soupeř, takže se pak musím snažit a dostanu se před něj při zastávkách v boxech.‘ Bez tankování tak možná uvidíme více závodění.“ Týmy na novém pravidle ale nejvíce láká finanční úspora. „Prý se jde zhruba o 400 tisíc liber ročně,“ vysvětluje šéfdesignér Red Bullu Adrian Newey. Symonds předpokládá ještě vyšší čísla. „A je třeba si také uvědomit, že tankovací zařízení začínají být zastaralá a je třeba je měnit, což je velmi drahé.“

***

Jak týmy postupně získávaly zkušenosti se zastávkovými strategiemi, stala se ze zajížďky do boxů až nudná rutina

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!