Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Frankfurt: přechod k elektrice

Česko

Také letošní frankfurtský autosalon byl exkurzí do světa automobilové budoucnosti. Bylo zřejmé, že nás čeká především větší efektivita a diverzifikace automobilů ne podle segmentů, ale především podle druhu pohonu. Zatímco v současnosti máme při výběru vozu možnost volby pouze mezi zážehovým a vznětovým motorem, za několik let bude situace mnohem složitější. Auta se začnou vybírat podle způsobu používání. Konec výběru aut podle vzhledu?

Zajímavou ukázkou v tomto směru je například trojice na první pohled podobných konceptů Mercedesu nazvaná BlueZERO - zatímco jeden z nich byl čistým elektromobilem (má doplňkové jméno E-CELL, druhý F-CELL je poháněn vodíkovými palivovými články (článek vyrábějící z vodíku elektřinu) a třetí je elektromobilem, jehož akční rádius, tedy dojezd, zvětšuje malý spalovací motor, který slouží pouze k výrobě elektřiny. Tím se každý z daných vozů hodí ke zcela odlišnému způsobu používání. Již z hybridních automobilů, jejichž reálný počet je sice stále omezený, avšak většina výrobců již představila svoji představu o tomto druhu pohonu, je zřejmé, že bude docházet k různým druhům aplikace elektrického členu do pohonu automobilů. Zatímco pro městský vůz určený na krátké vzdálenosti se jeví jako ideální čistě elektrický pohon, na delší trasy je vhodnější jeho kombinace se spalovacím motorem, případně s vodíkovými palivovými články.

Vtipný byl úzký dvoumístný dvouválcový naftový hybridní prototyp Volkswagenu s názvem L1 se spotřebou jen 1,38 l/100 km, ale také trojice elektromobilů Renault, které jsou naplánovány pro výrobu v roce 2011.

Elektřina i pro sport Na frankfurtském autosalonu se opět zvýšil počet elektrických sportovních vozů. Bylo tak k vidění čistě elektrické Audi R8, již zmiňovaný Mercedes SLS, ale také již před třemi roky představená Tesla Roadster (výroba začala loni). Zajímavým počinem byl také sériové produkci velmi vzdálený koncept BMW Vision EfficientDynamics, v jehož útrobách spolupracuje dvojice elektromotorů s tříválcovým turbodieselem.

Autosalon ve Frankfurtu, který je otevřen až do 27. září, ukázal, že automobilový svět čekají velké změny, které na rozdíl od minulých let dostávají díky výrobcům automobilů jasnější kontury. Škoda jen, že ze strany státních institucí zůstává podpora nových řešení pouze v rovině zvučných slov a stanovování limitů produkce CO2.

Autor: