Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

GM dá peníze, ale Opel zeštíhlí

Česko

Americká automobilka má plán, jak se dostat do plusu. Počítá i s propouštěním

FRANKFURT NAD MOHANEM Americká automobilka General Motors hodlá do roku 2014 investovat do svých evropských operací jedenáct miliard eur (zhruba 288 miliard Kč).

Ovšem podle systému něco za něco: její divizi Opel bude muset v příštích týdnech a měsících opustit 8300 z téměř 50 tisíc zaměstnanců. Opatření jsou součástí plánu restrukturalizace Opelu, který má GM pomoci získat státní podporu. Plán má dostat evropské operace americké automobilky ze ztrát do roku 2011.

Podle detroitské automobilky General Motors, kterou pro změnu musela zachraňovat Obamova administrativa, bude stát restrukturalizace Opelu 3,3 miliardy eur.

Automobilka proto usiluje o získání státní pomoci 2,7 miliardy eur od těch evropských zemí, ve kterých má Opel továrny. Patří mezi ně Německo, Británie, Španělsko, Rakousko a Polsko.

Z celkového počtu propuštěných má být pět tisíc pracovníků z výroby a 1300 úředníků.

V Německu firmu opustí až čtyři tisíce zaměstnanců. Naopak továren v polském městě Gliwice a anglickém Ellesmere Port se propouštění nedotkne.

Automobilka rovněž potvrdila, že uzavře továrnu v belgických Antverpách, která zaměstnává 2377 osob.

Výrobu vozu Astra HB3 přesune do německého města Bochum, napsaly agentury AP a Reuters.

Vedení a odbory se však kvůli plánu dostaly do sporu. Odborům se nelíbí hlavně uzavření továrny v Antverpách. To vedení GM naopak považuje za nutné kvůli snížení kapacity výroby v době, kdy poptávka klesá a slabá by měla zůstat i v dalších letech.

Zástupci evropských svazů pracujících ve strojírenství se 23. února sejdou v Bruselu, kde chtějí jednat o nejnovějších opatřeních automobilky Opel.

Generální ředitel Opelu Nick Reilly v této souvislosti uvedl, že automobilka se chce v budoucnosti zaměřit na tři hlavní oblasti. Je to výroba kvalitních vozů, které si trh žádá, vývoj alternativních pohonů a expanze na rostoucí trhy na Blízkém východě a v Asii.

General Motors, součást tzv. detroitské trojky, kterou citelně zasáhla ekonomická krize, v polovině loňského roku opustila bankrotový režim.

V rámci rozsáhlé restrukturalizace, zahrnující prodej některých značek, se ale přeměnila v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků.

Většinovým majitelem „nové GM“ je americká vláda, která poskytla nejvíce peněz na záchranu podniku.

***

Rána pro Opel Tisíce lidí musí pryč Z celkového počtu propuštěných evropských zaměstnanců automobilky Opel má být pět tisíc z výroby a 1300 úředníků. V Německu firmu podle představ General Motors opustí nejvíce lidí: až čtyři tisíce zaměstnanců. Naopak továren v polském městě Gliwice a anglickém Ellesmere Port se propouštění údajně nedotkne. Automobilka rovněž potvrdila, že uzavře továrnu v belgických Antverpách, která zaměstnává 2377 osob. Proti jsou odbory.

Autor: