Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Hlad po fotbale? Diváci spíš mizí

Česko

Fanoušci ubyli i u televize. Nova kvůli nízké sledovanosti přesune ligu na sportovní kanál dřív, než plánovala

PRAHA Stalo se před osmi lety na začátku fotbalové ligy. Na Spartě došly v pokladnách vstupenky a klub jich musel tři tisíce narychlo dotisknout. Podobná kalamita letos nikde nehrozí. Kdo se chce zajít v Česku podívat na nejvyšší soutěž, své místo na tribuně určitě najde.

Začátek sezony je přitom tradičně obdobím, kdy je o fotbal velký zájem, letošek ale přináší výrazný pokles. Horší divácké statistiky po 3. kole byly naposledy k dispozici v roce 2004, před třemi lety se průměr vyšplhal na hodnoty o víc než 2 tisíce diváků vyšší než letos.

Očekávání svazového vedení bylo před začátkem sezony přitom úplně opačné. Hašek a spol. věřili v nárůst návštěvnosti, aktuální údaje takové naděje nevzbuzují.

Co fanoušky odradilo? Soutěž začala výjimečně brzy – už necelý týden po finále mistrovství světa. „Jenže my nechtěli, aby lidi chodili na fotbal ještě v prosinci, kdy mrzne. Start ligy jsme také posunuli kvůli vstupu českých klubů do evropských pohárů, do nich kvůli klesajícímu koeficientu zasáhly dřív než v minulosti,“ hájí zvolený postup šéf svazového oddělení profesionálního fotbalu Ivo Lubas.

K tomu se sešlo několik dalších okolností, které návštěvnost srazily dolů. V polovině července řada fanoušků mnohem radši vyrazila na dovolenou, kvůli bojkotu části vlastních příznivců se projevil úbytek také u Slavie a Bohemians 1905, jejichž fanoušci statistiky dřív výrazně vylepšovali.

K tomu je nutné připočíst narůst počtu televizních přenosů. V porovnání s minulým ročníkem se zdvojnásobil ze dvou na čtyři týdně. Kdo chtěl, Spartu a Slavii viděl na obrazovce zatím pokaždé.

Vyšší televizní pokrytí komplikuje klubům boj o diváka, který je ochotný vyrazit na stadion. Sponzoři výši svých příspěvků do rozpočtu klubu návštěvností na stadionu nijak nepodmiňují, víc je zajímá prezentace v televizi. I televizím ale diváků ubývá, zanedbatelný nárůst je znát pouze u programu ČT4.

Nova se proto rozhodla přesunout páteční přenosy na placený sportovní kanál Nova Sport už v půlce srpna, ačkoliv původně to měla v plánu až od září. Důvod je jasný: poloviční sledovanost v porovnání s údaji, kdy největší komerční televize vysílala ligu naposledy. „Kromě letních prázdnin stojí za poklesem i přemíra fotbalu na českých obrazovkách díky nedávnému mistrovství světa,“ vysvětluje to ředitel Nova Sport Marek Kindernay. Baník trápí liga na internetu Univerzální recept, jak přilákat diváky na stadion, neexistuje. „Podívejte se na derby se Slavií. V televizi je pokaždé a někdy vyprodané je a někdy ne. Záleží na atmosféře a atraktivitě, jaká zápas doprovází,“ domnívá se místopředseda představenstva Sparty Dušan Svoboda. Přízeň fanoušků mistrovského klubu však po hubenějších letech zase stoupá vzhůru.

V Ostravě mají úbytek fanoušků na Bazalech, který způsobí televizní přenos podle mluvčího klubu Igora Bruzla přesně vyčíslený. „Znamená to pro nás, že přijde o 3 až 4 tisíce diváků méně na stadion.“ Větší problém ale vidí Bruzl v dostupnosti bezplatných přenosů na internetu. „To nás trápí daleko víc.“

Prodej televizních práv více stanicím měl alespoň přinést klubům zvýšené příjmy od svazu. Mezi šestnáct klubů se má v této sezoně rozdělit o 20 milionů korun navíc. V rozpočtu Sparty či Baníku hraje taková položka zanedbatelnou roli. „Daleko zajímavější je pro nás patnáctimilionová prémie pro mistra,“ říká Svoboda za Spartu.

***

DIVÁCI VE FOTBALOVÉ LIZE

Vývoj průměrné návštěvnosti

v nejvyšší soutěži

4703 6389 49385915 4668 6808 5149 5263 4881 po za 5084 celou. kole 4086 sezonu 4549 3890

?

11 10 10 09 08 07 05

2010/2009/2009/ 2008/2007/ 2006/2004/

Sledovanost přenosů v České televizi

ČT 4 (víkendový zápas)

Hradec Kr. - Sparta 155 000

Ostrava - Slavia 165 000

Slavia - Ml. Boleslav 119 000

Průměrná sledovanost

v minulé sezoně 115 000

ČT 2 (pondělní zápas)

Jablonec - Brno 157 000

Hr. Králové - Bohemians 1905 154 000

Průměrná sledovanost

v minulé sezoně 235 000

Sledovanost na Nově

v probíhající sezoně 210 000 diváků

v roce 2006 445 000 diváků

v roce 2005 438 000 diváků

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!