Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Hlavně že se v Brně kope

Česko

BRNĚNSKÉ OČI

Bude to už typická součást brněnského léta (nejen) ve volebním roce. Rozkopat část města a celé prázdniny přes ně nechat proplétat občany i turisty, aby na podzim šlo těsně před hlasováním přestřihnout slavnostní pásku.

Přes staveniště v Joštově ulici a na Moravském náměstí se denně proplétají desetitisíce lidí. Trefit se, co je průchod pro chodce a co jenom náhodou otevřená stavební ohrada, je pro mnohé problém. Ale budiž, se stavbou v takovém místě to souvisí.

Spíš je na místě se ptát: proč nedokázalo město své investice zvládnout a sladit dříve. Když v roce 2003 vznikl Nejvyšší správní soud a dostal budovu na Moravském náměstí, radní slavnostně zrušili parkoviště před ním a za nemalou částku ho přestavěli a vydláždili, aby působilo reprezentativně. Dnes je celé rozkopané. Rekonstrukci už podstoupila i tramvajová křižovatka na tomtéž náměstí. Většinu prázdnin v roce 2005 tam nezůstal kámen na kameni, účet činil třicet milionů korun. Dnes se na stejném místě znovu kope a dláždí.

Dopravní podnik už připustil, že výměna čeká i koleje na křižovatce České a Joštovy ulice, tak náročně opravené s mnohatýdenní výlukou v létě 2007. Po pouhých třech letech se budou rozkopávat znovu, znovu přijdou výluky.

Dopravní podnik měl vysvětlení: Tehdy byl stav kolejí takový, že opravu již nešlo odkládat, zejména kvůli navazující rekonstrukci Husovy ulice. A dodává, že odstraněné koleje využijí na jiném místě.

Za současné situace by člověk měl být rád za každou korunu prostavěnou v Brně, za každé místo, které práce udrží. Jenomže si to sečtěme: Na jedné straně se do některých míst pouští dělníci v rozmezí několika let, na jiné tankodromy se nedostalo už několik desítek roků. Na opravy Moravského náměstí a Joštovy přispěla Evropská unie, tak o co vám jde. Jako bych už tu námitku některých politiků slyšel. Jde to z cizího. Jenomže ty peníze jsou v principu také naše společné, navíc mohly klidně posloužit jinde.

Kdyby dlouhodobě lépe fungovalo městské plánování, mohlo se vše zvládat naráz. Jenomže ono nefunguje. Za doby, kdy radnici řídila ODS, se plánovaly ty první opravy. Nyní je v čele magistrátu ČSSD a plánují se další. Jeden z dělníků se mi svěřil: Tady jsem to nedávno dláždil a teď mne to čeká znovu. Otom, že ani tato práce nebude definitivní, se ani nemusíme sázet. Pokud dojde na to, že se uskuteční plán podoby Moravského náměstí, bude se ještě jednou kopat. Na podzim na něm bude primátor Roman Onderka stříhat pásku, plánovaná socha markraběte Jošta či jiný ústřední prvek bude chybět. Kvůli němu brzy náměstí rozkopeme znovu.

Ani to v podstatě nebude nic nového. Při volbách v roce 2006 zaplatilo Brno rekonstrukci historické tramvaje, aby denně vozila turisty centrem města, hezky zvonila a doplňovala atmosféru. Pak ji právě kvůli opravám vykázalo jen na letní víkendy na okrajovou trasu na Stránskou skálu. Letos opravený vůz pravidelně nevyjede vůbec.

O autorovi| MILOŠ ŠENKÝŘ, redaktor LN

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: