2. prosince 2008 13:10 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Hlavní nádraží má nová nástupiště

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Nové kolejiště k 3. a 4. nástupišti pražského Hlavního nádraží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nové kolejiště k 3. a 4. nástupišti pražského Hlavního nádraží. | foto: www.novespojeni.cz

PRAHA Na pražském Hlavním nádraží se dnes otevřelo pro veřejnost opravené první a druhé nástupiště. Zároveň s tím skončila rekonstrukce kolejiště, které se v severní části napojilo na takzvané Nové železniční spojení. Na nádraží se po řadě omezení vrátí vlakový provoz v plném rozsahu 14. prosince se začátkem nového grafikonu.

Dělníci postupně od ledna letošního roku obnovili první čtyři nástupiště, která sloužila veřejnosti od roku 1911. Třetí a čtvrtý peron se otevřely letos v červnu, první a druhý dnes. Spolu s nástupišti zrekonstruovala SŽDC dva přístupové podchody. Během rekonstrukce mohli cestující využívat pouze jediný tunel, ve kterém často docházelo k tlačenicím.

Zrekonstruovaná nástupiště na Hlavním nádraží mají přinést větší komfort cestujícím. Hrana peronů se zvýšila pro lepší nástup a výstup z vlaků, dělníci instalovali nový informační systém včetně digitálních tabulí a amplionů, všechna nástupiště jsou bez potíží přístupná invalidům. Na první pohled zaujmou také opatření proti holubům, kteří se rádi pod klenbou nádraží zdržují.

Obnovy se dočkaly i koleje mezi perony. Celá stavba vyšla na 1,6 miliardy korun. V severní části nádraží se kolejiště propojilo s takzvaným Novým spojením. "To poprvé umožní sestavovat jízdní řád podle potřeb dopravců a ne pouze podle omezené kapacity tratí," řekl Komárek. Na "hlavák" díky tomu začne 14. prosince jezdit většina dálkových vlaků včetně pendolin.

Na Novém spojení jezdí vlaky už od září, plně vytíženo bude až od 14. prosince. Stavba za 9,3 miliardy korun začala v červenci 2004 a dnešní stříhání pásky na nádraží ji formálně zakončilo. Cestující se během stavby museli vypořádat s řadou výluk, zpoždění i výpadky spojů.

Některá omezení především u spojů na Moravu potrvají až do 12. prosince. Nové spojení představuje soustavu viaduktů a tunelů pod vrchem Vítkovem, které mají zlepšit průjezdnost vlaků Prahou. "Toho využilo město, které si od nového jízdního řádu objednalo o 30 procent více městských linek," řekl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář. Vůbec poprvé například začnou příměstské linky projíždět centrem Prahy z jihu na sever.

Lidovky.cz
  • 16Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.