Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Inspektoři: Při nařizování přesčasů Hyundai chybuje

Česko

OSTRAVA Závažné nedostatky a porušení zákoníku práce, například při nařizování přesčasů, zjistila kontrola Státního úřadu inspekce práce v nošovické automobilce Hyundai. Firmě hrozí správní řízení.

Včera to sdělila vedoucí Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj Václava Kociánová.

Právě kvůli nařizovaným přesčasům a špatným pracovním podmínkám zaměstnanci automobilky na začátku loňského prosince přerušili práci. Později odbory ve firmě vyhlásily stávkovou pohotovost.

Po potížích se rozhodl inspektorát práce provést v automobilce důkladnou kontrolu. Včera zveřejnil výsledky. „Jde o závažná porušení, protože jsou to porušení zákona, i toho nejvyššího, kterým je pro nás zákoník práce. Závad jsme našli poměrně dost,“ sdělila Kociánová.

Podle inspektorů nebyly například dodrženy podmínky pro nařízení práce přesčas. „Jedná se zejména také o závady v oblasti organizace práce a v oblasti prevence rizik,“ uvedla vedoucí inspektorka. Mezi nedostatky rovněž zmínila nedodržení povinností kontroly zdravotní způsobilosti při vzniku pracovního poměru a při práci v noci nebo celkově špatnou komunikaci se základní odborovou organizací.

Inspektoři dnes seznámili se závěry kontroly zástupce firmy. „Zaměstnavatel má nyní deset pracovních dnů na to, aby požádal o přezkoumání protokolu,“ uvedla Kociánová. Pak inspektoři rozhodnou o dalším postupu. Firma podle Kociánové nemusí požádat o přezkoumání protokolu, v tom případě úřad vydá opatření k odstranění závad.

„Potom je možné, že bude zahájeno správní řízení. Teprve v něm rozhodneme, zda uložíme postih, či nikoliv,“ doplnila Kociánová.

Firmě by v případě správního řízení hrozila pokuta až do výše dvou milionů korun. „Pokuta je ale až ten poslední článek, krajní případ,“ dodala. Firma se podle ní k závěrům kontroly postavila pozitivně a chce je řešit.

Situace v nošovické automobilce se vyhrotila na začátku loňského prosince kvůli neustále nařizovaným přesčasům. Lidé museli prakticky každý den od pondělí do čtvrtka odpracovat k osmihodinové denní směně další dvě hodiny jako přesčas. Nakonec se vedení automobilky s odbory dohodlo.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: