Poznámky ke článku p.Reslové
Dovolte mi několik poznámek k příspěvku paní redaktorky M. Reslové - článek "Jak se ve Státní opeře dvacet let obchodovalo s čertem" - Předpokládám, že odhady minulého vedení Ministerstva kultury o ročních únicích ve SOP až 20 miliónů korun, jsou asi stejně fundované jako, že MK ušetří sloučením SOP a ND cca 25 miliónů Kč na managmentu, že SOP je v havarijním stavu a musí se v dubnu 2011 ! zavřít, že Mk okamžitě zahájí rekonstrukci, na kterou má 500 mil. Kč, posléze, že o prázdninách 2012 provede rekonstrukci světelného parku za cca 160 mil. Kč .... kde nic tu nic.Nakonec z těchto slibů a odhadů zbyla informace, že sloučením SOP a ND bude v letošním roce stát cca 163 mil. Kč, které půjdou do mezd, takže se úspora těchto prostředků v příštích letech zcela jistě neprojeví. Paní redaktorka upozorňuje na výši soběstatečnosti, tzn. poměr výnosů k celkovým nákladům. Procento soběstatečnosti SOP v roce 2011 bylo ve výši 51 %, což je u operního repertoárového divadla zcela jistě evropská rarita, pak by při započtení ministerských "úniků" byla soběstatečnost 60 %, což by byla rarita světová.Nemohu vidět do celkového hospodaření divadla (pouze do oblasti obchodní), ale domnívám se, že se z podfinancované SOP nedalo "vymáčknout" víc jak po stránce obchodní, tak umělecké. Dr. Eckrtein, bývalý poradce mnoha ředitelů ND říkal, že opera je otázkou peněz. Bez peněz se kvalitní opera udělat nedá.Při této příležitosti bych pouze poopravil paní redaktorku, tržby se v posledních letech pohybovaly v rozmezí 70 - 90 mil. Kč (s výjimkou v roce povodní 2002).A teď jenom krátká rekapitulace fungování BTI v SOP.Při vzniku SOP v roce 1992 jsme byli vedením divadla osloveni, divadlo jsme bezplatně vybavili hardwarem, softwarem (prvním v tomto státě), personálním obsazením včetně kompletního převzetí (kromě předplatného) obchodní agendy. Za tyto služby jsme dostávali standardní provizi (2,5 % v pokladně, 10 % v prodejní síti BTI). Při této příležitosti by bylo zajímavé srovnání s ND (koupě software, placený servis, zaměstnanci v obchodním oddělení, v účtárnách, fakturace) Ještě zajímavější by bylo srovnání obchodních výsledků opery a baletu SOP se soubory ND. Jistě existuje řada objektivních ukazatelů, jako např. počet prodaných vstupenek na operní a baletní představení v SOP a ND, srovnání % návštěvnosti s přihlédnutím ke kapacitě divadel ... Obchodní výsledky, na které měla naše firma vliv, určitě z tohoto srovnání nedopadne špatně, ba naopak. Je samozřejmé, že zaměstnanci soukromé firmy se v oblasti obchodu chovají díky zainteresovanosti podstatně jinak, než státní zaměstnanci bez přímé zainteresovanosti na výsledku své práce. "Exkluzivita" BTI na prodej vstupenek de facto umožňovala přímý přístup ke všem vstupenkám SOP komukoliv (přes internet, smluvní prodejci, síť téměř všech hotelů v Praze, tuzemské a zahraniční cestovní kanceláře). Z obdržených 10 % provize + DPH jsme našim obchodním partnerům nabízeli provizi ve výši 8,5 % vč. DPH. Tyto férové podmínky umožnily fungování rozsáhlé prodejní sítě, která také vykazovala např. ve srovnání s ND výborné výsledky. Nevím, jak komentovat "historky", které údajně kolovaly ve Státní opeře o igelitových taškách, v nichž se nosily peníze do kanceláře vedení. Náš prodejní systém je počítačově zpracovaný a jsme připraveni, tak jako v minulosti, předložit jakoukoliv počítačovou sestavu. Původní pokuta za vypovězení smlouvy dříve než za jeden rok byla zvýšena na 3 miliony v souvislosti s instalací nového software. Obdobně poznámka na "nemalý prostor k manipulaci s počtem prodaných vstupenek i výši tržeb" je nepodložený a urážející. Porovnání s průměrnou celoroční tržbou za všechny tituly a měsíce s vyprodaným představením je scestné a tendenční. Je zajímavé, že vedení ND v loňském i letošním roce přebírá do své obchodní politiky řadu našich metod a zkušeností, protože ekonomicko-obchodní výsledky SOP byly zcela mimořádné.