Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Jak si udržet zaměstnance

Česko

Nečekaný odchod zaměstnanců může firmě připravit plno nepříjemností. Hrozí únik informaci i rozklad pracovního týmu. Firmy proto mapují možnosti, jak si lidi udržet.

Jen každý desátý pracovník odchází ze zaměstnání kvůli penězům. Daleko častějším důvodem totiž bývá nespokojenost s vedením, případně omezené příležitosti k osobnímu rozvoji. Stejně často jako kvůli nízké výplatě navíc lidé odcházejí ze zaměstnání kvůli tomu, že pociťují nedostatek uznání, a jeden člověk ze sta dává výpověď, protože se v práci nudí.

Údaje vycházejí z analýzy, kterou vypracovala personální agentura Robert Half. „Možná to zní překvapivě, ale pouze atraktivní mzda nestačí, aby byli zaměstnanci spokojení,“ píše se ve zprávě pro klienty této společnosti.

S odchodem zaměstnanců navíc přicházejí i další ztráty a bezpečnostní rizika. Odchod představuje možnost destabilizace pracovního týmu a může mít vážný dopad nejen na morálku kolektivu, ale i na jeho vnímání jistot ve firmě. V obchodních týmech navíc hrozí ztráta významných klientů a únik citlivých informací.

Ani hledání nového pracovníka není finančně nenáročné, navíc je třeba jej zaškolit do pracovní problematiky. Je navíc jisté, že dočasně klesá úroveň kvality práce nového zaměstnance. Firmy proto důkladně studují okolnosti, za kterých dochází k odchodu zaměstnanců, a snaží se předcházet nežádoucím odchodům.

Robert Half rozdělil celý problém do tří částí, pojmenovaných jako nábor, odměňování a řízení. Přijímat ty správné lidi U náboru zaměstnanců všechno začíná. Klíčem je nejen nabrat ty správné lidi, ale také jim správně popsat jejich práci a motivovat je. Nejdříve je tedy nutné, aby zaměstnavatel zanalyzoval pracovní postupy a současný tým. Bez těchto informací nebude moci ani definovat požadované schopnosti nových zaměstnanců, ani kolik jich bude potřeba najmout.

Postupy, které fungují Podle „Bílé knihy“ rad, jak si udržet zaměstnance, kterou v návaznosti na svou analýzu agentura Robert Half vydala, je dobré popis práce sestavovat podle preferovaného typu kandidáta. Ne naopak. Ani lákat na vysokou výplatu se nevyplácí. „Snažte se udržet mzdy zaměstnanců na úrovni, která je pro dané odvětví standardní, nebo na úrovni mírně překračující tento průměr. Špičkové odborníky můžete získat i prostřednictvím nabídky akcií společnosti či podílu na zisku,“ radí příručka. Dobré je také výplaty přehodnocovat, aby zůstaly konkurenceschopnými. Zaměstnance lze podle agentury motivovat i dalšími benefity, jako je pružná pracovní doba, podpora vzdělávání nebo dny neformálního oblečení.

„Nepřeceňujte odpovědnost nabízené pracovní pozice. Možná touto lákavou nabídkou získáte zaměstnance, ale existuje vysoká pravděpodobnost, že takový pracovník předčasně odejde,“ varuje příručka. Až příliš velká zodpovědnost totiž může na začátku pracovníky lákat a motivovat, časem ale může vyvolat pracovní vyhoření. Žádné bezejmenné tváře V kolektivu by měla vládnout pohodová atmosféra. Pro ni je naprosto klíčové správné řízení. „Neprotěžujte své oblíbence. Neprosazujte pravidla pouze tehdy, když se vám to hodí,“ radí příručka pro zaměstnavatele. Výzkumy například ukazují, že zaměstnanci jsou produktivnější a spokojenější, mají-li pocit, že se o nich ví. Je proto výhodné nastavit mezi zaměstnanci a nadřízenými osobní přístup založený na vzájemném poznání.

Také je důležité hlídat úroveň stresu. „Je-li tlak v důsledku velké pracovní zátěže příliš vysoký, zvažte přijetí dalších zaměstnanců, kteří odlehčí pracovní zátěž a zlepší pracovní morálku,“ dodává se v příručce společnosti Robert Half.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...