Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Každý váš slib se vám po čase vrátí

Česko

„Hodně přemýšlím o tom, co slibuji a jak to dopadne,“ říká Martin Mitterwald, ředitel leasingové společnosti LeasePlan

PRAHA S poklesem produkce automobilového průmyslu šel dolů i leasingový trh – podle nedávno zveřejněné statistiky České leasingové a finanční asociace klesl o 27 procent. „Leasing ale představuje dva základní obory: finanční a operativní leasing. Trh operativního leasingu je sice menší než finanční, ale zato na rozdíl od něj zaznamenal více než dvacetiprocentní růst,“ upozorňuje Martin Mitterwald, ředitel leasingové společnosti LeasePlan Česká republika, jehož firma je největším poskytovatelem operativního leasingu u nás. „Od roku 1997, kdy sem LeasePlan vstupoval, firma nepřetržitě roste. Letos nás může určitá stagnace postihnout, ale neměla by být nijak dramatická,“ dodává.

Z tréninku se vyklubala práce Martin Mitterwald studoval ekonomiku na stavební fakultě ČVUT. Když byl v šestém semestru, objevil se na školní nástěnce inzerát poradenské společnosti, která studentům nabízela „marketingový trénink“. „Přihlásil jsem se do něj s kamarádem. Trénink byl napůl marketingový a napůl mediální, zkoušeli naše reakce. Pak se z toho vyklubala reklamní agentura, která si tak hledala vhodné adepty na zaměstnání. Oba jsme nabídku přijali. Myslel jsem, že to pro mě bude jen prázdninová brigáda, ale nakonec to byla práce na plný úvazek.“

V agentuře Mitterwald také přišel do prvního profesního kontaktu s automobilkami, protože jedním z jejích dvou klíčových zákazníků byla divize Seat Import (druhým Nivea Beiersdorf). Mladý manažer dostal na starost přípravu kampaní pro značku Seat. V roce 1994 přešel na druhou stranu barikády a nastoupil do marketingového oddělení Volkswagen Import. V té době přitom pořád ještě studoval. „Nečekal jsem, že začnu pracovat v reklamní agentuře na plný úvazek, a ono to tak dopadlo. Také v případě Volkswagenu jsem si říkal, že není možné, aby vzali studenta. Ale vzali a byla to pro mne zkušenost, ze které těžím dodnes.“

Ve Volkswagenu vydržel do roku 1997 a stal se plně odpovědným za podporu prodeje a většinu marketingových a reklamních aktivit značek VW a Audi. Po určité době přišla ztráta motivace. „Už jsem měl nakročeno do další reklamní agentury, kde mi nabídli dokonce spolupodílnictví. O mých úmyslech se ale dozvěděl Jaromír Hájek, tehdejší šéf LeasePlanu u nás. Takže jsem dostal nabídku od něj, udělal na mě dobrý dojem a po čtyřech nebo pěti pohovorech jsem k nim nastoupil na obchodní pozici. Přiznám se, že v té době jsem o operativním leasingu věděl málo.“

Nabídka přišla přesně v době, kdy mladý manažer začal zařizovat i svůj rodinný život. „Čekali jsme první přírůstek do rodiny, bydleli jsme v pronájmu, uvažovali, jestli a kam se budeme stěhovat, a zvažovali všechna pro a proti. Nakonec jsem se rozhodl. Zrovna nedávno jsem ukazoval dětem dům na Malostranském náměstí, kde jsem tehdy dostal svou první kancelář v LeasePlanu.“ Změna společnosti s sebou přinesla i změnu firemní kultury. „Německá kultura ve Volkswagenu byla hodně precizní a v určitém smyslu strohá. Sám jsem s německým ředitelem vycházel velmi dobře. Říkalo se o něm, že je to výborný obchodník, který však nemá moc obchodních přátel. Jeho přístup byl razantnější, nepouštěl si spolupracovníky moc k tělu. Do LeasePlanu jsem naproti tomu nastupoval jako dvanáctý či třináctý zaměstnanec, byla to malá parta založená díky Jaromíru Hájkovi na neformálních vztazích, takže jsem musel otupit německou razanci, na kterou jsem byl zvyklý, a přijmout volnější styl. A vzhledem k tomu, že jsem tu už dvanáct let, mi asi tenhle styl vyhovuje víc.“

Otevřený přístup se podle Mitterwalda vyplácel i ve vztahu ke klientům: „Jsme na trhu známí především takzvanou otevřenou kalkulací, kdy dáváme klientům v průběhu i po skončení smluvního vztahu nahlédnout do všech položek, které jsou její součástí. Tuhle politiku stále dodržujeme, i když se firma za těch dvanáct let hodně rozrostla. Tehdy nás byl tucet, dnes zaměstnáváme sto deset lidí.“ Všechno se vrací V roce 2001 se stal Mitterwald jedním ze tří jednatelů firmy a předloni postoupil do funkce výkonného ředitele, když jeho předchůdce odešel do italského LeasePlanu. Sám si pak mohl vybrat nástupce na svou dosavadní pozici.

„Dáváme přednost spíš interním kandidátům, zvlášť dnes, když je nás tolik. Jak jsme rostli, přibírali jsme samozřejmě i nové lidi, ale senior manažeři jsou u nás běžně sedm osm let. Má to jednu přednost – když se ve společnosti mění manažeři moc rychle, nedívají se na věc z dlouhodobého pohledu, jenomže každé vaše rozhodnutí a každý váš slib se vám po čase vrátí. Když jsme začínali, Jaromír Hájek taky někdy říkal: ‚Tohle si můžeme troufnout, kdo ví, co bude za čtyři roky.‘ Ale protože jsme ve firmě zůstali, všechny důsledky jsme velice dobře viděli, on i já. Takže dnes opravdu hodně přemýšlím o tom, co slibuji a jak to dopadne.“

***

MARTIN MITTERWALD

Rodina: Ženatý, čtyři děti Auto: Volvo Oblíbená hudba: „Spíš rock.“ Oblíbená dovolená: „Je mi jedno, jestli v Čechách nebo v zahraničí, ale rozhodně aktivní. Neumím si představit, že bych ležel týden u vody.

Naštěstí mám manželku, která je podobně založená, takže nemáme problém, když na víkendy stále někam vyrážíme.“ Volný čas: „Nejvíc se nabiju tím, když vypálím někam pryč, byť jen na hodinu. Rád sportuji. Bydlíme v hezké části přírody za Prahou, takže v létě vyrážím na kole do kopců, sportujeme i společně s dětmi, v zimě lyžujeme… Také golf je pěkný relax v přírodě, je to očista, kde se koncentrujete jen na jednu věc a opět u toho může být i rodina.

Letos se opět s několika kolegy chystám na horském kole na transbrdský závod a s jedním z nich, vedoucím client accountu, jsem se hecnul, že když on pojede, já poběžím, naštěstí jen štafetový půlmaraton.

Kolega jej běžel před třemi lety v Praze a vyrazil tak razantně, že Karlův most přeběhl jako třetí hned za dvěma Keňany.

Pak ovšem zkolaboval a probudil se až v nemocnici na Karlově náměstí. Ale štafetový kolík stihl předat.“

Autor: