Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Když se místo zlata těží hlušina

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ Pár lidí z jisté telekomunikační firmy řešilo minulý týden problém, jak veřejnosti sdělit, že nejnovější spot Petra Čtvrtníčka, kde místo čivav vystupoval o něco méně roztomilý Pavel Bém, není opravdu jejich nápad, i když se tolik podobá jejich proslulé reklamě. Úplně nahlas to říct nemohli, protože většina velkých firem se snaží chovat apoliticky, což v první řadě znamená, že si to nemůže s nikým rozházet. Glosátoři reklamního dění to ovšem mají jednodušší, takže mohou napsat jasně, byť už nyní ex post – tahle reklama nápad Vodafonu opravdu nebyla. Dnes už by asi ani nestála za komentář, kdyby nevyvolávala jednu podstatnou otázku: Proč musí být každý jen trochu původní a životaschopný nápad posléze rozmělněn a vycucán daleko slabšími a nevtipnými nápodobami?

Není to bohužel jen problém reklamy Pavla Béma, stává se to i jiným projektům.

Týdeník Reflex stojí už léta za čtení jako sympaticky „nekorektní“ společenský časopis nabízející trochu alternativní pohled na život. A jeho Zelený Raoul je příjemná recese, kde rouhačské texty, svérázně komentující politické i kulturní dění, vhodně doplňují patřičně ostré karikatury z pera kreslíře Štěpána Mareše.

Mareš se díky Raoulovi dostal do obecnějšího povědomí a není divu, že zakázek pro jeho výraznou linku začalo přibývat. Na tom by v zásadě nebylo nic špatného. Problém by nebyl ani v tom, že se mu ozývají také lidé z reklamy. Naopak. Marešovy blasfemické karikatury by mohly znamenat ve sterilitě většiny současných tiskových inzerátů vítané oživení. Kdyby to ovšem nedopadlo celé trochu jinak.

Dvě poslední čísla Reflexu přinesla inzertní „komiks“ irské whiskey Jameson kreslený Marešem a využívající i některé další triky známé ze Zeleného Raoula: třeba písmo vzhůru nohama, je-li „hovořící“ postava právě skloněna a podobně. A... to bylo všechno. Vtip nulový, provokace pro jistotu veškerá žádná, jen adorace značky, tolik známá z tisíců jiných reklam.

Nevyčítal bych to Marešovi, kreslíř může těžko ovlivnit úroveň scénáře. Jen je mi trochu líto, že takový svébytný znak, jakým je pro Reflex Zelený Raoul, byl v témže časopisu rozmělněn takovou nepovedenou reklamou. Proč se z každé zlaté žilky těží i poté, co všechna cenná originalita zmizela a zbyla jen hlušina trapnosti?

O autorovi| Jaroslav Krupka, editor LN

Autor: