Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Kečup, jak jej neznáte

Česko

PRAHA Minulý týden byla slavnostně zahájena výstava v rámci společného projektu Heinz Art. Ke svému letošnímu 140. výročí vyhlásil známý výrobce kečupů soutěž pro studenty Vysoké školy uměleckoprůmyslové na téma Budoucnost designu inspirovaná tradicí. Heinz tak u nás odstartoval první ročník akce, která si klade za cíl podporovat mladé tvůrce z různých uměleckých profesí. Tentokrát si společnost vybrala obor designu a do soutěže zapojila na čtyři desítky studentů. Výsledky studentských prací jsou veřejnosti představeny do 3. července v rámci výstavy klauzurních a diplomových prací v Galerii VŠUP (nám. Jana Palacha 80, Praha 1).

Jako Warhol Svým netradičním marketingovým a produktovým přístupem oslovoval Heinz i v minulosti tvůrce a umělce všech generací. Ikonická kečupová láhev Heinz inspirovala například slavného popartového umělce Andyho Warhola, který v roce 1964 vystavil v newyorské Stable Gallery netradiční „sousoší“, jež se skládalo ze stovek tvarově identických a na sebe poskládaných obalových krabic tehdejších nejdůležitějších potravinových značek včetně Heinz.

Podobně i etiketa, která svým tvarem představuje symbol Pensylvánie, rodné země zakladatele společnosti, získala již koncem 19. století ikonický status. Vedle etikety dosáhla světového věhlasu i zmíněná lahev. Stal se z ní spotřebitelský artefakt, který zaplňuje lednice konzumentů po celém světě. Láhev byla patentována již v roce 1882 a od té doby pouze sedmkrát změnila svůj tvar. V roce 2003 představil Heinz významnou inovaci - otočil plastovou lahev dnem vzhůru - a určil tak způsob, jakým je dnes servírován kečup po celém světě.

Více fotografií najdete na www.lidovky.cz/kultura

Autor: