Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Kratochvíl prodal Ta Fantastiku

Česko

Podnikatel Petr Kratochvíl prodal svůj podíl v divadle Ta Fantastika výkonnému řediteli této scény Juliu Hirschovi.

„Nechci v Česku podnikat, protože to není právní stát. mám toho prostě dost,“ řekl Lidovým novinám.

PRAHA Petr Kratochvíl se k prodeji svého podílu v divadle Ta Fantastika rozhodl již před časem. Dosavadní výkonný ředitel Julius Hirsch, kterému svou část prodal, podle něj divadlo řídil administrativně amá letité zkušenosti, v provozu by nemělo dojít k zásadním změnám. Druhá polovina bude nadále patřit Lucii Bílé a ta v divadle bude realizovat své projekty. Žaloby, které na pražský magistrát podal, však poběží dál. Radnici žaluje o náhradu škody způsobenou neoprávněně přiznanými dotacemi jiným subjektům. „Dotáhnu to do konce a měl bych je vyhrát, tady i u Evropského komise. Měly by se dostat k projednávání do konce roku,“ uvedl.

Kratochvíl bude produkovat nonverbální divadlo Petr Kratochvíl nechce v Česku podnikat ani investovat. „Mám toho prostě dost. Nepovažuji tuto zemi za právní stát. Všechny instituce mně daly za pravdu a vše proběhlo protiprávně. Je pro mě těžké ten socialistický balast překousat a to, jak dopadly volby v krajích a do senátu, a návrat komunistů byla poslední kapka.“

Ta Fantastika loni údajně měla tržbu 81,9 milionu korun, čistý výdělek činil 7,9 milionu korun po zdanění. Kratochvíl opakovaně kritizoval pražský magistrát za grantovou politiku v oblasti kultury. Tvrdil, že město podporuje z veřejných zdrojů nejen neziskové společnosti, ale i podnikatele - ovšem ne všechny, a tak vznikají nerovné podmínky. Na tomto základě pohrozil České republice mezinárodní arbitráží. I tato hrozba vedla k nedomyšleným zásahům - loni radní pro kulturu Milan Richter prosadil do grantového systému dotace na prodanou vstupenku. Princip dotace na vstupenku se naplno projevil jen jednou, letos na jaře při rozdělení grantů - divadla, muzea či galerie, které prodávají vstupné, dostaly řádově stovky tisíc až miliony korun, i Ta Fantastika díky tomuto principu dostala značnou částku. Dotace na prodanou vstupenku, další aspekty grantového systému a kroky politiků v oblasti pražské kultury ale spustily na jaře opakované veřejné protesty umělců.

Ty vedly ke změně grantového systému, především ke zrušení kategorie dotace na prodanou vstupenku.

Ovšem ani nový systém nerozlišuje neziskový a soukromý sektor a magistrát tvrdí, že podnikatelé budou moci dostat grant jen na neziskový projekt a jen do výše vyrovnaného rozpočtu. Právě s tímto novým systémem grantů Petr Kratochvíl opět není spokojen a hodlá své podnikatelské aktivity přesunout do zahraničí. „Budu produkovat jednotlivé projekty. Mám nějaké nabídky ve Spojených státech, mělo by to být experimentální nonverbální divadlo, takový typ produkcí off off Broadway.“

Se svým rozladěním se netají a říká, že ztratil motivaci pokoušet se v České republice o cokoliv. „Je mi to přesto hrozně líto, šestnáct let tu podnikám, investoval jsem nemalé prostředky. Platím obrovské daně a přitom jsou tu preferováni ti, kteří je neplatí. Platí tu diskriminující systém a chybí jasná pravidla. A také to vypadá, že tento stav se v dohledné době nezmění,“ dodává.

Praha už také má novou grantovou komisi, schválila ji rada hlavního města a bude mít 14 členů a předsedu - v jejím čele je Ondřej Pecha (ODS). Členy komise navrhl poradní sbor primátora a budou rozděleni do sedmi oborů. Komise bude rozhodovat o přidělení prostředků na příští rok, pro rok 2010 už by měl být nový systém. Pro příští rok budou vyhlášeny pouze jednoleté granty. Poradní sbor již dříve navrhl, aby komisi předsedal Richter, ten ale nabídku odmítl. Předseda nemá hlasovací právo, rozhoduje jen, pokud je počet hlasů při hodnocení žádosti nerozhodný. Mezi členy nové komise je například Jan Hančil z DAMU, Jan Simon, ředitel Symfonického orchestru ČRo, choreografka Ivana Kubicová, publicisté Jiří Peňás, Jan Lukeš či ř e d i t e l k a MFF Karlovy Vary Eva Zaoralová.

***

Divadlo Ta Fantastika

Divadlo Ta Fantastika založil Petr Kratochvíl v roce 1981 v New Yorku. Po roce 1989 se vrací do Česka, kde tak vzniká Ta Fantastika Praha. Svoji stálou scénu v paláci Unitaria v Karlově ulici získává divadlo o čtyři roky později.

Repertoár scény je postavený převážně na osvědčených klasických románových předlohách. V rámci černého divadla, muzikálů a činohry uvedla Ta Fantastika např. hry Baron Prášil, Krysař, 8 žen, Obraz Doriana Graye, Excalibur nebo naposledy inscenaci Němcová!. Divadlo často hostuje ve světě.

Autor: