Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Krvavý marketing aneb Jak potlačit poselství extremistů šířené médii

Receptem na „tyjátr“ spojený s teroristickými akcemi je buď skoncovat s mediálním šířením jejich symbolů, nebo je co nejvíc zdražit.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

9. 5. 2012 10:25
Věk krvavého marketingu nezačal 11. září
Počátky je nutno hledat hluboko v historii u Herostrata a možná ještě hlouběji. Nihil novi sub sole.V naprosté většině válečných konfliktů byla pachána zcela iracionální krutost, jejímž jediným racionálním účelem bylo, aby se rozkřikla, a vyvolala patřičnou hrůzu.
0 0
možnosti
JS
Mám pocit, že autor mířil jinam.
A též neblahý pocit, že se mu to ne zcela důsledně zdařilo. S analýzou spíše souhlas, ale řešení nemůže být v nějakých zákazech. Mnoho reakcí je podobně ovlivněno nezvykem přemýšlet v jiných kategoriích, než hot a čehý. (Úplně zakázat či úplně povolit, jako by byl tím vyčerpán repertoár možného chování lidské bytosti.)Soudím, že zcela opominuta zůstala kategorie chování - a za to sklidím možná smích či posměšky - chování svobodného a důstojného občana, který odmítne kupovat či navštěvovat média, kde jsou tváře a jména vrahů. Psychopati a zrůdy ho nezajímají. Chce po tragické události pouze vzdát hold a dát pocítit soustrast s oběťmi. Jako spolupracovník redakce jsem vyslovil přání, když budu psát o teroristickém aktu, aby připojené ilustrace nedělaly obrazové PR teroristům a terorismu.Ve slušné společnosti důstojných a svobodných lidí se o některých jménech prostě nehovoří, a ona společnost si debatu strukturuje sama, témata si nenechá vnutit. Vzpomeňte, jakou roli hrál čaj o páté v bombardovaném Londýně! V Izraeli lidé nastupovali do autobusu téže linky v tomtéž čase, co předchozího dne explodoval. Změny chování - to je totiž přání teroristů.A nadto ta neuvěřitelná reklama zdarma. Blbá společnost plní vrahům a psychopatům jejich přání na tisíc, možná na tisíce procent. Nástin řešení asi spočívá právě v uvědomování, že se masy chovají jak loutky v rukou teroristů, a že se chovají podle přání psychopatů. A že příště mohou teroristé poutat pozornost zavražděním někoho z jejich blízkých. A že asi jedinou zbraní je ukázat, že to nefunguje.Vyváženost, jako podmínku svobody, není podle mého mínění možno uzákonit. (To by bylo jenom třeba i poměrně citlivé, ale stále jenom posouvání přepážek v kotcích.)Tu vyváženost musí najít každý v sobě. Svobodný člověk je jako provazochodec. Charles Chaplin řekl, že chce-li člověk chodit po laně, těžiště musí najít v sobě.A co se týče jisté vyváženosti v dnešní mediálně pološílené době, myslím, že norská média zvolila dobrý kompromis, když soud s masovým vrahem obrazově zdokumentovala v první den, aniž by manifestacím chorého ducha v dalších dnech poskytla mediální prostor v přímém přenosu (tím není řečeno, že by vůči veřejnosti neplnila svou úlohu, ale plnila ji důstojně, nikoliv podle přání vraha, ale s ohledem na oběti a pozůstalé).Teroristům a vrahům všeho ražení by prostě svobodná a důstojná společnost měla zřetelně dát najevo, že takto to nefunguje. 
0 0
možnosti
Foto

Vit.Kucik

9. 5. 2012 17:38
Máte pravdu, článek nakonec asi vyzněl (podle reakcí čtenářů)...
... jakobych chtěl obhajovat nějaké plošné regulace medií, kontrolovat šíření informací, apod. - to je nesmysl. Jako liberál vím, že by to bylo jednak neefektivní, těžko proveditelné a nakonec i chybné. S apelem na mravní odsouzení (a vyspělost) souhlasím. Jen realisticky předpokládám, že tato vnitřní vyzrálost bude vlastní jen pouze části populace (snad dokonce jen menšině), tato vyspělá část bude růst jen velmi pomalu, zatímco ta druhá ("nevyspělá", ta, která "jako loutky" vychází svým chováním vstříct kalkulacím teroristů) bude početná ještě velmi dlouhou dobu - za kterou vyteče ještě mnoho krve. Konktrétní recepty neznám. Soustředil jsem se spíše na analýzu příčin - principů techniky, jakou teroristé užívají, tj. levného a masového šíření jejich destruktivních idejí. Obecně z toho plyne, že tento krvavý marketing zastavíme, pokud utneme možnost levně šířit jeho poselství. Jak to ale prakticky provést - to nevím. Jistě to není nějakou plošnou cenzurou informací či jinou centrální regulací. Věřím, že řešení najde společnost časem. Spontánně. Až vyzkouší mnohé a mnohé také zavrhne (protože se to ukáže jako neúčinné nebo přinášející více negativ než pozitiv). Jistě to nebude otázka geniálního nápadu nejakého geniálního mozku. 
0 0
možnosti
U

Urvisu

8. 5. 2012 19:41
Nepřeji si, aby kdokoliv
Nepřeji si, aby kdokoliv omezoval moje právo na svobodu informací. Já sám chci rozhodovat, co budu považovat za demagogii anebo přínos pro svůj rozhled. Marketing sám o sobě je zpravidla jedno velké svinstvo manipulace s věřejným míněním, pane Kučíku.
0 0
možnosti
U

Ufonek

8. 5. 2012 17:53
Na něco jste zapomněl.
Tohle vše platí v době, kdy internet není ještě natolik rozšířený a většina lidí ještě sedí u televize, ale to se velice rychle mění. Dnes, s využitím internetu se dá skoro všechno "prodat" lidem. Dokud je to dost zajímavé, šokující nebo uchycující pozornost a člověk to vydá na co nejvíce místech najednou (facebook, reddit, twitter, tumblr, blog atd...), tak se informace bude šířit rychlostí světové epidemie. Poté vám i ta televize poskytne zdarma prostor. Příklad - KONY 2012 - šíří se na internetu všude, nemůžete snad ani navštívit nějakou větší stránku bez toho, aby tam o něm něco nebylo (i když, to už teď upadá) A všechno se to šíří zadarmo. Ano, stále je zde silný "element krve" - a to i na internetu, kde je mnohokrát znásoben. Ale terorismus je zneužíván i těmi, kterým potenciálně škodí - drastické omezení lidských svobod po 11.9.2001 ze strany "svobodných" zemí, čímž se vyvolal ještě větší strach. To není správný způsob, jak se vypořádat s terorismem. Terorista to provede asi takto: 1. Provést teroristický útok 2. Počkat na publicitu zdarma a vyvolat strach 3. Strach dodá ještě více publicity zdarma 4. A stoupenci se už hrnou! Strach je hlavní médium, které teroristovi pomáhá a kterým šíří svoje myšlenky. Lidé se ale musí tomuto strachu postavit, tak jak to provedli Norové s Breivikem - 40 000+ Norů se sešlo před budovou, kde probíhá Breivikův soud a ukázali, že se nebojí. Nevyřvávali nějaká hesla či nadávky na Breivikův účet, ale začali zpívat písničku, kterou Breivik dříve označil za nástroj, kterým se vymývají mozky malých dětí. Nikdo v Norsku nezačal vymýšlet věci typu "aby už se to nikdy nestalo, tak budem všechny kontrolovat", narozdíl od Američanů. Více o tom zde (anglicky): http://falkvinge.net/2012/04/27/norway-terrorism-fought-with-song-not-surveilance/
0 0
možnosti
K

Kocour

8. 5. 2012 8:32
Nápad stejně absurdní jako neproveditelný,
Nápad stejně absurdní jako neproveditelný, alespoň ve "svobodné společnosti". O útoku z 11. Září bychom se dozvěděli asi z ústního podání. Na Václaváku vybouchla tramvaj! Ale o tom se nemluví, jenom děláš teroristům reklamu.
0 0
možnosti
Foto

Vit.Kucik

8. 5. 2012 14:27
Ne - to je zcela špatně pochopeno.
Těžištěm článku bylo vysvětlit princip, jakým se teroristická poselství šíří (že se jedná především o marketingovou, mediální strategii). Nikoliv recepty, jak tomu zabránit. Jak tomu zabránit - upřímně řečeno - nevím. Je jasné, že není možno plošně omezit svobodu slova, přístupu k informacím a svobodu obecně. O tom není diskuse. Lze ovšem tyto svobody selektivně omezit např. vzhledem k samotnému teroristovi. Původní podoba článku je zde:http://kucik.blog.idnes.cz/c/263968/Krvavy-marketing-vitejme-v-nove-ere.html
0 0
možnosti
C

Ctenarcp

8. 5. 2012 8:29
Hoax?
Tuhé komunistické režimy byly charakteristické puritánstvím. Drogy, sex, pornografie, horrory, násilí - v médiích nevídáno. O sebeupálení Jana Palacha lze mlčet ...O činech sebevraždných atentátníků nemusejí psát média - ale co s pozůstalými a s nepřehlédnutelnými preventivními bezpečnostními kontrolami ve veřejném prostoru? Mlčet? Popírat? Jediným státem, který úspěšně uplatňuje vše, o čem píšete, je KLDR. A jeden subjektivní postřeh - na fotografii jste Breivikovi velmi podobný a autorství textu, který jste publikoval, by mohlo být dosti věrohodně přisouzeno taktéž Breivikovi ...
0 0
možnosti
Foto

Vit.Kucik

8. 5. 2012 19:18
Jak jste mne odhalil...
... že jsem s Breivikem jedna osoba?!K ostatnímu viz moje poznámka výše...
0 0
možnosti