Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Jak se žije a umírá chlapům v šusťácích

Kultura

  7:00
PRAHA - Ben Affleck se z vysmívané herecké hvězdy stal solidním režisérem. Potvrzuje to i jeho "lupičský" thriller Město, uvedený v rámci Febiofestu.

Nejlepší bostonský gang plánuje další akci (úplně vpravo Ben Affleck jako Doug, úplně vlevo Jeremy Renner jako James) foto: Reprofoto

Boston má pověst americké intelektuální metropole, centra vysokého školství a kultury. Americká kinematografie posledních let ho ale ukazuje jinak - jako místo, kde bují organizovaný zločin v jaksi tradiční podobě - kriminální patriarchové šéfují gangy prorostlé s místní irskou komunitou. Mohli jsme ho tak vidět v Eastwoodově Tajemné řece nebo Scorseseho oscarové Skryté identitě.

Podobný obraz toho města vykreslil i známý herec a dlouholetý Bostoňan Ben Affleck ve svém překvapivě zdařilém debutu Gone Baby Gone (2007). Vrátil se tam i ve svém druhém filmu - kriminálce Město. I tady osvědčuje cit pro vykreslení prostředí a zachycení postav. Pracuje však s předlohou přece jen konvenčnější než v případě předchozího filmu. Výsledek tak připomíná velmi solidně provedenou "povinnou jízdu", sled předem daných cviků, v níž není místo pro vzepření se konvenci.

Rebecca Hallová a Ben Affleck

V bostonské čtvrti Charlestown je největší koncentrace lupičů ve Spojených státech (alespoň podle úvodních titulků filmu). Jedním z nich je Doug MacRay (Ben Affleck), jeho parta v oboru představuje špičku. Během jedné loupeže vezmou rukojmí, bankovní manažerku Claire (Rebecca Hallová). Doug ji později sleduje, aby se ujistil, že pro jeho gang nepředstavuje nebezpečí, přeskočí ale jiskra (Claire ho při prvním setkání viděla jen v masce). Komplikovaná situace - ostřílený lupič má najednou cukání pověsit řemeslo na hřebík, do toho po něm jde agilní agent FBI Frawley (Jon Hamm), místní šéf podsvětí Fergus (Pete Postlethwaite) zas nenachází zalíbení v představě, že by ho opustil podřízený, který tak spolehlivě vydělává.

Nepředvídatelný Boston

Město
(USA, 2010)
Režie: Ben Affleck
Hrají: Ben Affleck, Rebecca Hallová, Jeremy Renner a další

I v Dougově lupičské ekipě se projevuje napětí, jeho nositelem je především James (Jeremy Renner), chlapík násilnický až psychotický, jemuž dělá čím dál větší problémy udržet svoje impulzy pod kontrolou, navíc je na Dougovi, který mu je z dřívějška zavázán, existenčně závislý - nic jiného než zločin neumí a vlastně ani umět nechce. Mohla by Dougovi pomoci ta poslední, největší, nejtroufalejší loupež, aby se z té šlamastyky dostal? Kdoví. Možná půjde radši na terapii a finále filmu bude představovat dlouhý očistný monolog o blahodárném vlivu pěstování rozmarýnu...

Kompetentní loupeže


Na filmu se v dobrém podepsalo, že ho Affleck natáčel "doma", v ulicích, které zná, a vykresloval v něm lidské typy, jaké v těch ulicích potkával. Všechny postavy jsou zachyceny s péčí - i ty nejepizodnější mají nějaký výrazný charakteristický rys, svůj příběh. Mezi všemi těmi proletářskými týpky v šusťákových soupravách vyniká James v podání Jeremyho Rennera (nositele Oscara za Smrt čeká všude a za výkon ve Městě na cenu akademie nominovaného). Bez velkých teatrálních gest své postavě propůjčuje nebezpečnou intenzitu a nepředvídatelnost a ve finále i drsně heroickou důstojnost.

Rebecca Hallová jako Claire potvrzuje svůj dar působit příjemně nehvězdným způsobem sympaticky. Její scény s Affleckem proto mohou navodit zdání reálné, uvěřitelné intimity. Ti všichni by ale potřebovali přece jen zajímavější příběh. Navíc - pro film o lupičích jsou klíčové scény loupeží. Ta první je ve Městě předvedena výborně, ty ostatní "jen" kompetentně. Na Affleckově filmu je výrazně znát inspirace nejlepším lupičským filmem posledních desetiletí - Nelítostným soubojem Michaela Manna (1995). Laťku si nastavil vysoko a nepřeskočil ji, shodil ji nicméně neztrapňujícím způsobem.

Vyústění snímku se měnilo po nepříznivých reakcích diváků na testovacích projekcích. Dá se v tom vidět potvrzení názoru, podle nějž individualita, která se stane součástí davu, tím pádem také trochu zblbne. Skutečně si ti lidé mysleli, že záměna konce, který měla story filmu v DNA od samého počátku, za pointu okázale vycucanou z prstu, by mohla Affleckovo Město učinit lepším? Ach jo.