Cena filmové akademie slaví osmdesát let. Dlouho to vypadalo, že se Oscar svých osmdesátých narozenin ani nedočká -ve vzduchu viselo ohrožení slavnostního ceremoniálu kvůli stávce scenáristů. Ale jak se ukazuje, Oscary hned tak něco neohrozí, a v neděli večer se opět před divadlem Kodak v Los Angeles rozvine červený koberec.
Po něm letos může poprvé v historii vítězně kráčet i Češka Markéta Irglová - v „hudebních Oscarech“ vůbec poprvé. Toho filmového získal naposledy Zdeněk Svěrák za film Kolja z roku 1996.
Předpovědi, komu Oscary připadnou, se různí, ale poměrně jednotní jsou američtí kritici v odhadu šancí písně Falling Slowly Irglové a hudebníka Glena Hansarda. Skladba je nominovaná na Oscara spolu se třemi skladbami z hudební pohádky Kouzelná romance a s písní Raise It Up z filmu August Rush.
Řada recenzí píše o Falling Slowly jako o černém koni, který vytěží z toho, že tři skladby z velkofilmu Kouzelná romance si navzájem příliš konkurují. Akademici by v tom případě mohli prý dát netradičně přednost písni z nezávislého filmu, jehož výroba přišla z hollywoodského hlediska na takřka zanedbatelných 150 000 dolarů.
Za „překvapivý hit“ loňského roku označuje Falling Slowly i společnost Nielsen, která sleduje situaci na mediálním trhu. Spočítala, že alb s hudbou z filmu Once se od loňského května, kdy přišla na trh, prodalo 343 000 kusů. Nahrávka se tak stala desátým nejprodávanějším soundtrackem minulého roku.
Nominace připadá Hansardovi absurdní. Hovořil o tom s BBC: „Když jsme natáčeli Falling Slowly v Dublinu v prodejně hudebních nástrojů, dohráli jsme a John Carney řekl: ,Stop, to bylo skvělé. A Oscara za nejlepší píseň získává...‘ a nám to přišlo směšné. A teď jsme na Oscarech. Je to absurdní.“ Partnerská dvojice však získala mnohem víc: „Společný zážitek této zkušenosti byl skutečný dar a posílil náš vztah s Markétou.“ O vítězi se rozhodne v neděli.
Filmy bez favorita
Letošní filmové oscarové klání nemá jasného favorita. Z hlediska filmových diváků je to dobře: urodilo se více kvalitních filmů. V pětici nominovaných na snímek roku je hned několik titulů, které by si Oscara zasloužily, a kdyby se sešly v ročníku s méně tvrdou konkurencí, s přehledem by vyhrály. Shodou okolností jde o tři adaptace literárních předloh.
Tipem LN na vítěze v hlavní kategorii je britsko-francouzský snímek
Pokání, který vstoupí do slavnostního večera se sedmi nominacemi. Pod přepisem románu Iana McEwana je podepsán režisér Joe Wright, který dal o svém talentu vědět filmem Pýcha a předsudek. Akademici přehlédli jeho brilantní práci a stejně zapomněli na obdivuhodné výkony Keiry Knightleyové a Jamese McAvoye. Mezi nominovanými filmy je Pokání nejméně „drsné“, staví na emocích, vnitřním napětí, vizuální poetice a nese nejsilnější humanistické poselství. Pokud akademici zvolí tento „příběh o lásce a válce“, dají tím najevo svou velkorysost: zvítězí britský film.
Další kandidát, ropná sága Až na krev, je sice ryze americký, nicméně nahlíží na základní hodnoty americké společnosti - víru, rodinu, moc, peníze - velmi kriticky. Režiséra Paula Thomase Andersona inspiroval román Uptona Sinclaira Petrolej!, jehož fragment zkombinoval s životními příběhy ropných magnátů, kteří se vypracovali od píky. V příběhu situovaném do prvních desetiletí 20. století exceluje Daniel Day-Lewis. Film o moci, cestě k ní a o tom, co je pro ni člověk ochoten obětovat, má uhrančivou atmosféru a mistrovský vypravěčský styl, vyneslo mu to osm oscarových nominací.
I bratři Joel a Ethan Coenové sáhli po knize, vybrali si novelu Cormaca McCarthyho Tahle země není pro starý a dali jí osobitou filmovou podobu v duchu svých nejlepších snímků. Jsou věrni svému tématu „násilí plodí zase jen násilí“, tentokrát na něj nahlížejí prostřednictvím příběhu obyčejného muže, který neodolá a přivlastní si náhodně objevený kufr peněz. Tento skutek odstartuje nezadržitelnou sérii krvavých událostí. Snímek, který má na kontě osm nominací, je esencí režijního rukopisu bratrů Coenových: pozvolna eskalované napětí, dlouhé záběry, intenzivní, šokující momenty, ale i nezbytná ironie a osobitý humor.
Méně šancí než zmiňované tři snímky má podle všech předpokladů právnické drama Michael Clayton, které posbíralo sedm nominací. Příběhem o muži, který se musí rozhodnout mezi loajalitou a pravdou, debutuje na postu režiséra zkušený scenárista Tony Gilroy. Neokázalý snímek poskytl několik výrazných hereckých příležitostí Georgi Clooneymu, Tomu Wilkinsonovi a Tildě Swintonové.
Za outsidera lze považovat hořkou komedii Juno o středoškolačce, která se musí vyrovnat s nechtěným těhotenstvím. Podobné filmy jen ojediněle dosáhnou na nejvyšší ocenění, nicméně mohou překvapit v některé další kategorii, příležitosti má Juno ještě tři.