Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

MACHALICKÁ: Neplánovaný poprask. V české opeře bují emoce

Kultura

  14:00
PRAHA - Při nedávné Tosce v Národním se prý bučelo ještě víc než při Pitínského Daliboru, který ve vztahu hrdiny a jeho přítele Zdeňka naznačil homosexuální podtext. Čerstvá inscenace Poprasku v opeře se též kritice moc nelíbila.

Opera Tosca. foto: Patrik Borecký

Šéfa opery ND Petra Kofroně rozlítilo, co napsal šéfredaktor Divadelních novin Josef Herman, a oba pánové si vyměnili otevřené dopisy, vše pak ještě doprovodily výživné diskuse na sociálních sítích. Herman ve svých kritických tezích inscenaci nešetřil: „Mnozí diváci jásali, mnozí zkoprněle sledovali, co se může dít v prvním operním souboru v zemi...“

Dále píše, že inscenace v této kvalitě nepatří na profesionální jeviště. Vizváry podle něj operní zvyklosti infantilně zesměšňuje a situační nebo kontextovou komiku nahradila prvoplánová řachanda. „Mám holt smůlu, že se neumím smát zmaškařené besídce,“ dodává.

Opera Tosca.
Opera Tosca.

Kofroň toto zdrcující hodnocení, zvlášť po nedávném kritickém nářezu, který obdržela Tosca, nevydýchal a napsal otevřený dopis. A byl dosti osobní. Kritika vyzývá, že by si měl „něco přečíst a pouvažovat, co to je opera buffa a její interpretace v 21. století“. „Přitom se mi zdá, že vaše postava vtělená do vašeho jazykového projevu je přímo ztělesněním některé z postav komedie dell’arte – např. Pantalone nebo Dottore –, takže cesta k pochopení výše uvedeného by nemusela být až tak dlouhá.“

Tosca: porouchaný stroj času vyprovodilo z Národního divadla bučení

Odvolávaje se na Laca Décziho vyzývá Josefa Hermana, aby se před návštěvou Stavovského divadla podíval do zrcadla a ověřil si, „jestli výzor je paralelní k funkci obecný estetický normotvorce“. Dotčený kritik pak odpověděl šéfovi též otevřeným dopisem.

Takové půtky, ba i osobní výpady jsou v divadelním prostředí běžný folklór, ale přece jen se nelze zbavit myšlenky, že současný operní moloch, který požírá stále víc peněz a z jehož uměleckých výsledků nikdo nepadá na kolena, vznikl na základě materiálu, který pro ministerstvo kultury vypracoval právě Josef Herman.