Projekt nazvaný Věznice: místo pro umění měl premiéru na přelomu roku v pražském Doxu. Brněnská repríza je ale v mnohém jiná. "Výstava v Moravské galerii se liší především způsobem instalace, je doplněna o další výsledky spolupráce, které se napoprvé nevešly nebo nebyly ještě dokončené," uvedla za organizátory Martina Reková.
Jedním z vězňů, kteří se na výstavě podíleli, je také René Plášil, proslavený časosběrným dokumentem Heleny Třeštíkové. Plášil vytvořil předlohu, podle které výtvarník Jaromír 99 nakreslil komiksový sešit.
Příběhy na tři políčka
Umělci s jednotlivými vězni komunikovali mnoho měsíců, vyměňovali si dopisy, někdy se také osobně sešli. "Z desítek dopisů, které jsme v době projektu dostávali, vyplynulo, že práce na uměleckých dílech vedla často vězněné k novým úvahám nad tím, co spáchali a koho a jak tím zranili. Někdy jim umění pomohlo obnovit kontakt s vlastní rodinou, jeden odsouzený se vrátil k víře, jiné to nijak neovlivnilo," popsala Reková.
Způsob a hloubka spolupráce se v jednotlivých dvojicích lišily. "Já jsem například vězňovi pouze poslala barevné papíry, lepidlo a nůžky s tupou špičkou. Chtěla jsem, aby vytvořil na tři políčka krátké příběhy ze svého života," uvedla výtvarnice Vendula Chalánková. Překvapilo ji, jak jsou vězňovy krátké komiksy vtipné a jak moc se podobají její vlastní tvorbě.