Piloti dostali od výstražného systému během jedné minuty celkem 12 varování, že se blíží země. Systém je upozorňoval, že musí ihned nabrat výšku. Jeden z pilotů zaklel, když letadlo narazilo do stromů. Posledním zaznamenaným zvukem je nadávka, kterou pronesla blíže neupřesněná osoba v kokpitu. Poté záznamy končí. Nepotvrdily se původní informace, že pilot se před pádem letadla modlil.
Ze záznamů rovněž vyplývá, že přibližně 15 minut před pádem piloti oznámili šéfovi protokolu Mariuszi Kazanovi, který byl v kokpitu, že nebudou moci přistát kvůli husté mlze. "No, v tom případě máme problém," odpověděl jim Kazana. Pak se do kokpitu vrátil, že prezident ještě rozhodne co dělat. Tři minuty před zřícením stroje záznamy zachytily, jak kdosi v kokpitu říká: On(a) bude naštvaný(á), když... Nedalo se přesně určit, kdo tím byl myšlen a zbytek se ztrácí v šumu.
Stránky polského ministerstva byly bezprostředně po zveřejnění čtyřicetistránkového záznamu černých skříněk kvůli vysokému zájmu nepřístupné. Celý přepis v polštině a ruštině najdete ZDE.
Zápis je autentickým dokumentem o posledních chvílích polského vládního letounu. Kopie záznamů polským vyšetřovatelům Rusko předalo v pondělí.
Poslední záznamy ze skříněk před pádem letadla8.40, 56,6 pípnutí, F=400 Hz ABSU, |
Polská delegace v čele s prezidentem Lechem Kaczyńským 10. dubna do Smolenska letěla na vzpomínkové akce k 70. výročí katyňského masakru.
Podle nedávno zveřejněných předběžných závěrů vyšetřování vyloučilo teroristický útok, výbuch, požár či poruchu letadla. Šéf polské státní komise pro vyšetřování leteckých nehod Edmund Klich připustil chybu posádky, jež ignorovala varování výstražných systémů a riskovala. Potvrzeno je také to, že do posledního okamžiku před havárií prezidentského speciálu Tu-154 byl v kabině pilotů velitel polských vzdušných sil Andrzej Blasik.
|
Neumlkají tak spekulace, že piloti letadla s prezidentem a desítkami osobností veřejného života na palubě byli pod tlakem.
Premiér Tusk v minulých dnech uvedl, že záznamy registrující průběh letu a konverzaci v kokpitu budou zveřejněny v písemné formě.
Výběr důležitých částí palubní konverzace10:18:09 Neznámá osoba: Jestli nepřistaneme, co pak? 10:24:22 Letový dispečer: Mlha, viditelnost 400 metrů. 10:24:49 Posádka druhého polského letadla, které přistálo ve Smolensku dříve: Srdečně tě zdravíme. Víš, vcelku to tu stojí za prd. Je vidět přibližně na 400 metrů a výška spodní hranice oblaků je podle nás tak necelých 50 metrů. 10:25:04 Druhý pilot: Už jste přistáli? 10:26:17 Hlavní pilot: Pane řediteli, objevila se mlha. 10:27:45 Hlavní pilot: Zeptej se Artura, jak silná jsou ta oblaka. 10:29:29 Hlavní pilot: Zeptej se, jestli už přiletěli Rusové. 10:30:32 Šéf protokolu Kazana: Zatím nemáme rozhodnutí prezidenta, co dělat dál. 10:30:45 Druhý pilot: Nejhorší je, že tam je díra, jsou tam mraky a objevila se mlha. 10:31:05 Neznámá osoba: Jde na přistání. 10:32:02 Letový dispečer: 500 metrů jste zaujali? 10:32:55 Hlavní pilot: Jdeme na přistání, v případě neúspěšného přiblížení odletíme v automatu. 10:33:45 Hlavní pilot: Jdeme na 500 metrů. 10:34:56 Letový dispečer: 500 metrů, na vojenském letišti jste už přistávali? 10:39:37 Letový dispečer: Přistávací dráha volná. 10:40:06 Varovný systém: Země před námi. 10:40:32 Varovný systém: Země před námi. 10:40:39 Varovný systém: Země před námi. 10:40:41 Neznámá osoba: 100 metrů. 10:40:42 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru. 10:40:44 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru. 10:40:46 Varovný systém: Země před námi. 10:40:49 Druhý pilot: V normě. 10:40:49 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru. 10:40:50 Druhý pilot: Jdeme pryč. 10:40:51 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru. 10:40:53 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru. 10:40:54 Letový dispečer: Kontrola výšky horizontu. 10:40:56 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru. 10:40:58 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru. 10:40:59 Hluk střetu s lesním masivem. 10:41:00 Druhý pilot: Do prdele! 10:41:02 Letový dispečer: Odlet na druhý okruh! |