Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Lázně v otázkách a odpovědích

Česko

Jak často mi je pojišťovna zaplatí? Co když onemocním a nebudu moci nastoupit? A další problémy, které řeší lázeňští klienti

* 1. Kdo může navrhnout lázně?

Návrh na lázeňskou péči podává ošetřující lékař, operatér či jiný odborný lékař pro danou diagnózu. Návrh musí vždy potvrdit praktický lékař a doplnit informace o aktuálním zdravotním stavu a také důležité informace o anamnéze pacienta. Sám praktický lékař může navrhnout jen příspěvkovou léčbu.

* 2. Jak často má pacient nárok na lázně placené ze zdravotního pojištění?

Na příspěvkovou péči (tzn. že pojišťovna platí jen léčebné procedury, pacienti si sami hradí ubytování a stravu) mají pacienti nárok jednou za dva roky. U komplexní péče (pojišťovna hradí vše) není frekvence stanovena zákonem, záleží na druhu onemocnění.

* 3. Musí jít pacient s návrhem do pojišťovny osobně?

Nemusí. Návrh na lázně zasílá v závislosti na dohodě lékař nebo pacient poštou reviznímu lékaři příslušné zdravotní pojišťovny. Osobně ho ale samozřejmě lze doručit také.

* 4. Může si pacient vybrat konkrétní lázně, nebo o tom rozhoduje revizní lékař pojišťovny?

V případě komplexní lázeňské léčby určuje místo léčby podle indikačního seznamu revizní lékař zdravotní pojišťovny. Při výběru lázní se zohledňuje i jejich vzdálenost od místa bydliště a revizní lékař může přihlédnout i k požadavkům pacienta. V případě příspěvkové lázeňské péče si pacient může vybrat z lázní, s nimiž má jeho zdravotní pojišťovna uzavřenou smlouvu.

* 5. Po jaké době se pacient dozví, do kterých lázní pojede a kdy má termín nástupu?

Pacienta k nástupu do lázní vyzve přímo lázeňské zařízení, pořadí se určuje podle naléhavosti. Nejpozději do jednoho měsíce od data vystavení návrhu jsou předvoláni k nástupu pacienti v prvním pořadí naléhavosti, do tří měsíců pacienti v druhém pořadí naléhavosti a do šesti měsíců děti a dorost. První stupeň naléhavosti zahrnuje například poúrazové a pooperační případy.

* 6. Posílá pojišťovna návrh do lázní i v případě příspěvkové lázeňské léčby?

Ano, může, ale může se o to postarat i sám pacient, který by měl uvést požadavky na ubytování a stravování. Příspěvkovou lázeňskou péči pak čerpá v době své dovolené, nikoli v pracovní neschopnosti. Pacient se také v lázních může léčit ambulantně, tedy bez ubytování.

* 6. Co může dělat pacient v případě, kdy revizní lékař jeho návrh na léčbu v lázních zamítne, on s tím ale nesouhlasí?

Pacient má právo odvolat se k vyšší instanci ve struktuře zdravotní pojišťovny. Může se tedy obrátit například na revizního lékaře krajské pobočky, který znovu rozhodne na základě další dokumentace, kterou je třeba dodat, o oprávněnosti návrhu. Důvodem pro zamítnutí může být například některá kontraindikace pro lázeňskou péči.

* 7. Co se stane, když pacient nemůže v daném termínu do lázní nastoupit?

Zdravotní pojišťovna od něj bude požadovat písemné odůvodnění. Revizní lékař pak může prodloužit platnost návrhu nebo navrhnout náhradní termín léčení. Pacient se musí omluvit také přímo v lázeňském zařízení. Náhradní termín si může dohodnout s lázněmi sám.

* 8. Co se stane v případě, když pacient z lázní odjede předčasně? Může mu pojišťovna dát k úhradě již čerpaný lázeňský pobyt a péči?

Opět bude pojišťovna po pacientovi požadovat písemné zdůvodnění, proč léčbu ukončil. V případě oprávněných důvodů, jako jsou například zdravotní problémy nebo nemoc či úmrtí v rodině, pojišťovna dodatečnou náhradu za již čerpaný pobyt a péči nepožaduje.

* 9. Může vedoucí lékař lázeňské léčebny prodloužit nemocnému délku pobytu?

Ano, může, ale pouze v případě, že se jedná o pacienta s komplexní lázeňskou péčí a s určitou diagnózou. Ne u všech onemocnění je totiž prodloužení možné. Vedoucí lékař může prodloužit pobyt a léčbu o týden nebo o čtrnáct dnů na základě aktuálního zdravotního stavu pacienta. Další prodloužení je pak možné už jen o týden, což znamená, že vedoucí lékař může pobyt prodloužit maximálně na 49 dnů. Další prodloužení je možné jen se souhlasem revizního lékaře.

* 10. Jak dlouho návrh na lázeňskou péči platí?

Na komplexní lázeňskou péči pro dospělé platí návrh tři měsíce od data vystavení. Na komplexní péči pro děti a dorost platí šest měsíců od data vystavení. Návrh na příspěvkovou lázeňskou péči pro dospělé platí rovněž šest měsíců od stejného data.

* 11. Pacient je po operaci páteře, ale lékař mu lázně nenabídl. Má se ho zeptat?

V tomto případě určitě ano. Měl by se poradit buď s praktickým lékařem, nebo se specialistou. Pravda je, že praktický lékař ne vždy nabídne lázně pacientovi, který by na ně měl nárok.

Pokračování na straně 46 Lázně v otázkách...

Dokončení ze strany 45

* 12. Může si pacient, který má hrazenou komplexní nebo příspěvkovou lázeňskou léčbu, na místě za své dokoupit libovolné procedury?

Ano, ale některé procedury jsou vázané na rozhodnutí lékaře, například elektroléčba. Ty lze dokoupit až po konzultaci.

* 13. Které nemoci vylučují pobyt v lázních?

Kromě obecných kontraindikací existují také další, specifické, které se vztahují jen k určitým diagnózám. U chronického onemocnění střev je například kontraindikací jejich chronické parazitární onemocnění. Mnoho onemocnění ale žádnou kontraindikaci nemá. Pro příklad lze uvést stavy po operacích vrozených a získaných srdečních vad nebo třeba obezitu. Přesné informace obsahuje indikační seznam.

* 14. Jak dlouhý má léčebný lázeňský pobyt být?

V případě komplexní lázeňské péče je základní délka stanovena na 28 dní, ale mnoho pacientů jezdí i jen na tři týdny. V případě edukačních nebo vzdělávacích pobytů, které jsou určené například diabetikům, kteří se o své nemoci dozvěděli maximálně před půl rokem, může být pobyt jen čtrnáctidenní. U dětí délka pobytu nebývá pevně dána. Určuje ji až podle aktuálního zdravotního stavu vedoucí lékař lázeňského zařízení.

***

Tři formy pobytu 1) Komplexní léčba - pobyt v lázních musí předepsat praktický lékař nebo specialista. Pojišťovna hradí ubytování, stravu i léčebné procedury, pacient hradí regulační poplatek 60 Kč za den pobytu. 2) Příspěvková léčba - také tento pobyt musí předepsat lékař, zdravotní pojišťovna ale hradí pouze léčebné procedury. Pobyt a stravu (obvykle 500 až 1500 Kč za den v závislosti na ubytovacím zařízení) si klient platí sám. Nárok vzniká pojištěnci jednou za dva roky. Šedesátikorunový regulační poplatek se na něj nevztahuje. 3) Léčebné a wellness pobyty - celý pobyt v lázních si hradí klient sám. Vedle balíčku (obsahuje ubytování i konkrétní procedury) si lze objednat zvlášť ubytování a k němu si zaplatit vybrané procedury. Velký zájem bývá o víkendové pobyty.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!