V paměti ji má určitě každý, kdo navštívil 13. listopadu 2014 vystoupení Jacka Whitea v pražském Foru Karlín. Coby houslistka a občasná vokalistka na sebe totiž dokázala strhnout skoro stejnou pozornost jako protagonista koncertu.
A protože Jack White není žárlivý a rád ve studiu pomáhá novým i starším opomíjeným talentům, navíc vlastní vydavatelskou značku Third Man Records, není divu, že Lillie Mae Rischeové, jak zní celé její jméno, dal po dvou singlech příležitost i v jedenáctipísničkovém dlouhohrajícím formátu.
Tedy v podobě alba, jež sice sám produkoval, ale s největší pravděpodobností se především snažil, aby se Lillie Mae prezentovala taková, jaká opravdu je. Včetně instrumentální a vokální podpory sourozenců, s nimiž tvoří odmalička respektovanou muzikantskou buňku, mimo jiné v dnes už neexistující kapele Jypsy.
Patti a Tammy v jednom
Na přelepce na obalu alba je poznámka: „Pro fanoušky Patti Smithové a Tammy Wynetteové.“ To je samozřejmě velice chytře nahozená udička. Tammy Wynetteová byla předčasně zemřelá hvězda country hudby, mimo jiné autorka Grammy oceněného hitu Stand By Your Man a žena značně pohnutého životního osudu (několik nevyvedených manželství, zdravotní problémy, drogová závislost). Pro milovníky country je tedy dodnes vzývanou ikonou. Vlastně, s nadsázkou řečeno, tím samým, čím je pro fanoušky rocku druhá jmenovaná, zpěvačka a básnířka Patti Smithová.
Hudba, kterou Lillie Mae hraje, má rozhodně blíž k country. Dokonce k její „old school“ podobě, jejíž zvuk s sebou nesou dominující zpěvaččiny housle a mandolína její sestry Scarlett. Naproti tomu instrumentální vstupy bratra Franka Cartera už z toho titulu, že většinou hraje na elektrickou kytaru a nebojí se ani lehce zkresleného zvuku, směřují spíš k rocku.
Za zmínku ostatně stojí i image celého podniku: kytarista je pravověrná mánička jak z Woodstocku, nepříbuzný vousatý bubeník Tanner Jacobson by se hravě ztratil mezi hipstery a samotná Lillie Mae svým sestřihem a nezbytným tetováním na ramenou připomíná spíš umírněnou punkerku.
Lillie Mae je především brilantní zpěvačka, typická „vypravěčka příběhů“ ve folkovém slova smyslu, jde možná i tak trochu ve stopách pánské vlny tzv. outlaw country. Její písně mají sice vždy stylový základ, ale nebojí se prvků odjinud, současnějších. Zejména v mezihrách, rytmech, některých melodiích.
Rozhodně je na hony vzdálena milionovým (a v podstatě „bezzubým“) country-popovým hvězdám typu Taylor Swiftové nebo Shanii Twainové. Asi nikdy nebude bohatá jako ony. Ale o to víc lidí jí bude věřit.