Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

LN: České děti neumí ´číst´ v textu.

Česko

  19:51
PRAHA - České děti mají spoustu teoretických znalostí z přírodních věd. Fyzice, chemii či biologii však ve skutečnosti nerozumějí.

Děti ve škole. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Tuzemští školáci také dokáží dobře počítat. Velmi výrazné problémy však už mají při práci s neznámým textem. Když jej mají analyzovat a vyvodit závěry, tápou.

Tak se dá shrnout pozice České republiky ve velkém mezinárodním výzkumu PISA 2006, jehož výsledky byly včera zveřejněny. Výzkumu, který porovnává vzdělanost patnáctiletých školáků, se zúčastnilo 57 zemí.

Výzkum PISA děti testuje ve třech oblastech – v přírodovědné, matematické a čtenářské gramotnosti. Až na posledně jmenovanou oblast nedopadli malí Češi vůbec špatně. O vynikajícím vysvědčení pro české školství se však podle odborníků mluvit nedá.


Problém je třeba už u přírodovědné gramotnosti, ve které české děti dosáhly nadprůměrných výsledků, a umístily se na 15. místě.

„Žáci mají velké množství znalostí a teoretických poznatků, už je však neumějí samostatně použít a pracovat s nimi,“ říká analytička Jana Palečková z Ústavu pro informace ve vzdělávání.

Rozdíl mezi „schopností“ pamatovat si poučky a vzorce a neschopností je pak používat v praxi je v Česku dokonce největší ze všech sledovaných zemí. Ve srovnání se zahraničím na tom tuzemští školáci nejsou moc dobře také s již zmíněnou prací s textem. Na mezinárodním žebříčku se umístili až na 26. místě.

„Učitelé děti učí stále spíše číst než textu porozumět,“ konstatovala Palečková. Čtenářská gramotnost českých školáků se přitom nelepší. Podprůměrných výsledků děti dosáhly i v minulých vydáních výzkumu PISA.

České děti umí číst, ale špatně textu rozumí.

Další podrobnosti o znalostech českých dětí
si přečtěte ve středečním vydání deníku
Témata: PISA, Česko

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!