Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Makro nás dusí, tvrdí dodavatelé

Česko

PRAHA Síť velkoobchodů Makro zpřísnila před Vánoci platební podmínky velkým potravinářským dodavatelům. Stěžuje si na to Potravinářská komora. Řetězec prý po svých dodavatelích požaduje například dopředu vyplacení bonusů za jejich výrobky, které Makro prodá v posledním čtvrtletí roku. Od poloviny prosince až do 5. ledna navíc řetězec pozastaví výrobcům platby za dodané zboží, uvedla mluvčí komory Dana Večeřová. Vedení společnosti Makro uvedlo, že o připomínkách hodlá jednat se zástupci Potravinářské komory příští týden.

Bonusy z prodaného zboží, které jsou podle potravinářů v Česku obvyklé, dosahují až pěti procent z prodejní ceny. Dodavatelé je většinou Makru vyplácejí zpětně v měsíci následujícím po ukončení čtvrtletí, což by v případě posledního čtvrtletí letošního roku bylo v lednu 2010. Nyní ale prý řetězec bonusy požaduje předem již v listopadu, počítat se mají na základě odhadovaného prodeje.

„Mnohé firmy si tedy předpokládaný zpětný bonus spočítaly samy, leč jaké bylo jejich překvapení, když faktura od Makra byla i o 20 procent vyšší,“ uvedla Večeřová. Podle odhadů komory čtvrtletní tržby z prodeje průměrně významného dodavatele Makra mohou dosáhnout zhruba 100 milionů korun.

Řetězec tedy od něj na bonusech vybere až pět milionů korun. „Zatímco dodavatelé elegantně sponzorují řetězci zřejmě vánoční svátky, řetězec si udělal skutečné třítýdenní platební prázdniny,“ poznamenala Večeřová. Mluvčí Makro Cash & Carry ČR Romana Nýdrle včera řekla, že řetězec obchodní vztahy s dodavateli komentovat nemůže, protože je vázán mlčenlivostí. Makro podle ní prý navíc netuší, který dodavatel si stěžoval. „Se zástupci Potravinářské komory si na příští týden sjednáme schůzku,“ uvedl generální ředitel Makro Cash & Carry ČR Alex Hluchý.

Farmáři i výrobci potravin dlouhodobě řetězce kritizují za údajně nepřiměřený cenový nátlak, jsou prý nuceni dodávat zboží na hranici svých výrobních nákladů a odvádět rozličné poplatky. Řetězcům dodavatelé platí například za to, že jim zboží vůbec mohou dodávat, nebo za umístění svých výrobků na lukrativní místo v obchodě či na reklamních letácích.

Zatímco dodavatelé elegantně sponzorují Makru vánoční svátky, řetězec si udělal třítýdenní platební prázdniny

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: