V poslední době trochu přemýšlím nad tím, jestli to posmívané memorování není pro děti v určitém věku vlastně přirozenější než logické uvažování, které možná přichází v dětském mozku na řadu až později. Sleduji totiž zblízka několik malých školáků. Naučit se názvy měsíců, jak jdou po sobě, jim nedělá vůbec žádnou potíž. Dost dlouho ale trvá, než si za těmi jmény dovedou představit skutečné plynutí času, umístění Vánoc, letních prázdnin nebo vlastních narozenin. Když říkám memorování, nemíním ovšem to, co bývalo ve školách běžné kdysi. Zrovna čtu vzpomínky profesora Charváta. Zmiňuje jednoho svého gymnaziálního učitele, který v dějepisu vyžadoval třeba přesné datum nástupu všech panovníků hohenštaufské dynastie. Jednou je prý chtěl dokonce vyjmenovat pozpátku. Angličtí školáci se mají napříště zase učit více klíčových dat a jmen význačných osobností. jako tomu bývalo před poslední školskou reformou. Oznámil to ministr školství Michael Gove. Zajímavý posun. My jsme zatím spíš na cestě opačným směrem. Snažíme se omezit fakta a věnovat se víc souvislostem. Jenže v Anglii došli zřejmě k názoru, že to v tomto směru přehnali. To se ovšem může stát i nám.
O autorovi| ŠKOLA, Radky Kvačkové