Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Ministerstvo školství ignoruje školský zákon

Česko

DISKUSE

Třetí paragraf školského zákona definuje mechanismus, jak jsou cíle vzdělávání stanovené tímto zákonem rozpracovávány až na úroveň škol. Klíčovou roli hraje MŠMT, ale musí své návrhy projednávat „s vybranými odborníky z vědy a praxe, s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji“. Výsledným produktem těchto diskusí je tzv. Národní program vzdělávání. Poté co MŠMT konzultační proces úspěšně završí, vláda Národní vzdělávací program projedná a předá ke schválení Poslanecké sněmovně a Senátu. Tak praví zákon.

Ministři a ministryně školství, kteří byli ve funkci v průběhu posledních šesti let, třetí paragraf školského zákona ignorovali, čímž narušili logiku mechanismu zamýšlenou zákonem. Kde chybí koncepce, tam je prostor otevřen improvizacím, lobbování, náhodnostem. Jsme vláčeni různými výchovnými kampaněmi: výchovu sexuální střídá výchova etická, výchovu k udržitelnému rozvoji výchova k finanční gramotnosti. Kdyby MŠMT dodržovalo zákon, školy a učitelé by měli stabilnější podmínky pro svou práci.

Josef Dobeš sám o sobě říká: „Dávám zběsilé nápady a provokuji.“ Jeho kreativita je úžasná, ale jsem přesvědčen, že kdyby se zabýval tím, co mu ukládá zákon, mohl by ke zlepšení přispět víc než všechny nové iniciativy, do kterých se pouští.

V učebnicích organizačního chování je běžně popisováno, jak vedoucí organizace transformuje svou bezradnost do strukturální reorganizace. Vlny parkinsonovského pokoušení českých ministrů školství řešit vzdělávací problémy slučováním podřízených organizací sleduji s pobavením už 25 let!

I ve školství má stolička demokracie ne jednu nohu, ale tři: moc výkonnou, zákonodárnou a soudní. Poslanci by se měli bouřit a interpelovat, jak je možné, že ministr školství přebírá jejich kompetence.

Cesta k širší dohodě může být trnitá. Ale svoboda znamená též povinnost alespoň se o to pokusit a už nenechat za sebe rozhodovat druhé. To není důležité jen pro školství, ale pro budoucnost naší země vůbec. Když Josef Dobeš zorganizuje zpracování Národního programu vzdělávání a jako první ministr začne naplňovat platný školský zákon, vstoupí do historie.

O autorovi| docent pedagogiky na UK v Praze

Autor: