Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Místo Prahy se Brno spojí s Itálií

Česko

Brno dostane letecké spojení s Milánem. Nízkonákladové aerolinky Ryanair to oznámily ve chvíli, kdy ČSA zvažují zrušení linky Brno-Praha.

BRNO Nízkonákladová společnost Ryanair obnoví denní lety z Brna do Londýna, které omezila kvůli nedostatku letadel. Její zástupci to včera oznámili v Brně. A současně dodali, že ve stejné době, tedy od listopadu, zavedou také třikrát týdně leteckou linku z Brna na letiště v Bergamu nedaleko Milána.

Oznámení Ryanairu přišlo ve stejné době, kdy České aerolinie uvažují o omezení či celkovém zrušení letů mezi Brnem a Prahou. Irské aerolinky Ryanair paradoxně moravskou metropoli nepřímo „pomstí“ - kvůli vysokým poplatkům na podzim zcela opouští pražskou Ruzyni, zruší tamní linky do Dublinu a Stockholmu. Budou tak v České republice létat pouze do Brna. „Původně jsme chtěli v Ruzyni vytvořit svoji základnu napojenou řádově na tři desítky měst,“ uvedla v Brně manažerka Ryanairu pro Německo, Rakousko, Nizozemsko a ČR Henrike Schmidtová.

Letenky levnější než do Prahy Pro brněnské letiště je změna dobrá zpráva. „Ryanair oznámil, že prodej letenek do Milána již zahájil, přičemž do 25. srpna budou prodávat letenky do Milána za akční ceny začínající na 639 korunách. I potom ale budou výhodné,“ poznamenal ředitel brněnského letiště Tomáš Plaček. Letiště tak možná už letos znovu překročí půlmilionový počet cestujících. Let do Milána bude levnější než do Prahy.

Podle Libuše Vlachové z Centrály cestovního ruchu jižní Moravy je Milán velice atraktivním cílem nejen pro turisty, ale i pro podnikatele. „Celá tato ekonomicky velice vyspělá oblast Itálie má na jih Moravy velmi silné vazby, potvrzují to i informace agentury CzechTourism. Navíc je atraktivní třeba i pro krátký výlet či pro nákupy,“ dodala. Spoj má od listopadu létat v pondělí, ve středu a v sobotu.

Ryanair zatím nechce upřesnit postup v dalším roce, kdy by mohl obnovit i spojení z Brna do Španělska. To zrušil s odkazem na zpožděné dodávky letadel. Největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě má v následujících dvou letech dostat 64 nových letadel, takže by se na linku mohla vrátit. Firma je přitom známa maximálními úsporami při provozu, a tím nízkými cenami. S evropskými úřady jedná například o dopravě „na stojáka“ s cestujícími opřenými o zvláštní konstrukci či uvažuje o zpoplatnění toalet v letadle. Například při vzletech letušky usazují cestující odzadu, protože letadlo s těžší zadní částí a odlehčeným předkem spotřebuje při startu méně paliva.

Problém s ČSA má řešit i Bárta Zástupci letiště nekomentují vývoj jednání s ČSA, které podle neoficiálních informací uvažují o opačném kroku - z Brna se stáhnout. Problém má tento týden řešit v Brně i ministr dopravy Vít Bárta. Hejtman Michal Hašek ho upozornil, že škrtnutí letů, které fungují především jako nápojné na další linky z Prahy, může způsobit ČSA další ztráty. Podle Haška se cestující z Moravy přeorientují na letiště ve Vídni a v Bratislavě.

„Poskytneme panu ministrovi podklady, které bude potřebovat,“ poznamenal ředitel Plaček. Připustil, že situace je pro ně citlivá, ČSA zajišťují čtyři páry spojů denně.

***

BRNO-TUŘANY, DRUHÉ NEJVÝZNAMNĚJŠÍ LETIŠTĚ V ČR

* Rozhodnutím firmy Ryanair utvrzuje letiště Brno-Tuřany svůj status druhého nejvýznamnějšího letiště v republice po pražské Ruzyni. Z pozice už před několika lety sesadilo Ostravu-Mošnov. * Z Brna nyní létají čtyři pravidelné linky - denně do Prahy, dvakrát týdně sezonní linka do chorvatského Zadaru, čtyřikrát týdně do Londýna-Stanstedu a třikrát týdně do Moskvy-Vnukova. Doplňují je sezonní charterové spoje zhruba do tří desítek destinací. * Zbývající dvě letiště, která mají v ČR pravidelný mezinárodní provoz, hlásí méně spojů a často menšími letadly: Z Mošnova celoročně létají denní spoje do Prahy, pětkrát týdně dva páry letadel do Vídně, v létě pak i dvakrát týdně letadlo do Zadaru. Z Karlových Varů letí jeden spoj týdně do Prahy, jednou týdně do Petrohradu a Vary mají i spojení s Moskvou, jehož rozsah se liší podle ročního období. * V minulosti mělo Brno letecké spojení mimo jiné s Barcelonou-Gironou, o jejímž obnovení Ryanair uvažuje. Dále z Brna po roce 1989 fungovaly linky například do Curychu, Mnichova, Bratislavy, Košic či Kyjeva.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: