Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Most byl asi špatně staticky ukotven

Česko

  7:56
PRAHA - Ani tři dny po tragické železniční nehodě ve Studénce na Novojičínsku není jasné, proč na projíždějící vlak spadl most. V této chvíli existují čtyři verze. Za pád mostu může buď lidská chyba, únava materiálu, špatné statické ukotvení mostu, nebo porucha na stavebním zařízení.

Nehoda vlaku ve Studénce foto: Lidovky.cz

Policisté jsou přitom nejblíže potvrzení třetí verze. „My se přikláníme k tomu, že byl ten most špatně staticky zajištěn,“ řekla Miroslava Michálková Šálková z novojičínské policie, která má studéneckou tragédii na starosti.

Špatné statické zajištění může mít podle stavebních odborníků mnoho příčin. Podle nich jde vlastně o nevyvážení mostní konstrukce, v níž pak vzniká chvění a pnutí. To může vést až ke zborcení celé stavby. K posunutí těžiště konstrukce může dojít prasknutím podpěry, nebo špatným nasunutím ližin.

Policie kvůli nehodě sestavila speciální vyšetřovací tým Komenius, pojmenovaný po nešťastném rychlíku. První závěry kriminalisté oznámí už dnes odpoledne na tiskové konferenci v Ostravě.

Policisté zatím vyslechli stavbyvedoucí obou dotčených firem, tedy ODS - Dopravní stavby Ostrava i Bögl a Krýsl. „Vyslechnuto bylo i sedmnáct zraněných. Zatím jsme kvůli jeho psychickému stavu nemluvili se strojvůdcem,“ popsala kroky policie Michálková Šálková.

Kriminalisté také zajistili části zřícené mostní konstrukce i vozíky, po kterých ji stavbaři posunovali. „Všechny důkazy jsme odeslali soudním znalcům, kteří posoudí, zda nebyl nějak poškozen stavební materiál,“ dodala mluvčí novojičínské policie. 

Ještě před závěry policejního vyšetřování je jasné, že nehoda změní pravidla na železnici. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se zpřísní především ohlašování stavebních prací. „Regule samozřejmě zpřísníme. Musí existovat povinnost nahlašovat jakékoliv stavební úpravy, které nad tratí probíhají. Hlavně kvůli tomu, abychom tam mohli poslat svého člověka, který podle toho upraví provoz na dané trati,“ zmiňuje plánované změny mluvčí SŽDC Anna Kodysová. Přestože dosud není jasné, co přesně se ve Studénce stalo, systém ohlašování stavebních prací fungoval i tam.

„Byli jsme se stavbaři domluveni, že pokud se tam bude s něčím hýbat, vlaky tam jezdit nebudou. Jinak řečeno: manipulovat s mostem budou v pauzách mezi projíždějícími vlaky. Proto tam byl náš člověk, který komunikoval s výpravčím,“ dodává Kodysová. Jestli tedy stavbaři s konstrukcí manipulovali a nedali vědět zaměstnanci SŽDC, vina padá na jejich hlavu. Zástupci firmy Bögel a Krýsl ale tvrdí, že s mostní konstrukcí inkriminovaného 8. srpna nehýbali. „Byly tam jen přípravné práce před výsunem konstrukce. Vodorovný pohyb konstrukce jsme neprováděli,“ trvá na svém Miroslav Kovalík z vedení firmy.

____________________

Autor: