Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Na Karlově mostě nesmí ležet sníh

Česko

PRAHA Karlův most se od letošní zimy začne uklízet jinak než dřív. Kvůli současné rekonstrukci, která částečně most obnažila, na něm už silničáři nenechají ležet sníh.

„Domluvili jsme se, že jakmile napadne sníh, hned ho shrabeme a odvezeme na náplavku na Františku. Máme na to vyčleněno deset lidí,“ potvrdil mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Tomáš Mrázek. V minulých letech se sníh jen shrnul k okrajům mostu a tam se nechal roztát. Na Karlův most bude smět jen speciální technika - podle Mrázka to budou lehčí multikáry. Tímto způsobem se bude Karlův most v zimě uklízet i nejméně dalších deset let. Právě tak dlouho potrvá současná rekonstrukce památky.

Do Karlova mostu zatéká. Také to je jeden z důvodů nynější opravy. Stavební firma SMP CZ právě opravuje kamenné zábradlí mostu a do vozovky pokládá novou hydroizolaci. Přibližně za dva roky začne oprava pláště mostu, která potrvá osm až deset let.

Ve skladech jsou tisíce tun posypové soli

Karlův most je také jediným místem v metropoli, kde památkáři zakázali v zimě solit. Všude jinde se sůl smí používat. TSK už má ve skladech osm tisíc pět set tun posypové soli a 380 tun roztoku chloridu vápenatého. Zimní sezona odstartuje 1. listopadu a skončí 31. března příštího roku. Šest nejkritičtějších komunikací v metropoli, například Jižní spojka, nájezdová rampa na Barrandovský most, Strahovský tunel či estakáda Krejcárek, je navíc opatřeno automatickým ošetřením vozovky rozmrazovacím postřikem. K dispozici je i 126 sypačů a dvě sněhové frézy. Při kalamitě může vyjet dalších 19 strojů těžké techniky. V Praze je celková délka komunikací přes tři tisíce osm set kilometrů, o většinu se stará TSK. Ochodníky se většinou starají majitelé přilehlých nemovitostí.

Autor: